Jag kommer spendera en hel del tid uppe på ett tak, hängandes för att måla hus mm mm framöver.
Räknas säkerhetsselarna o repen som säljs på bygghandeln som safe att använda som "klättringsutrustning" så att de belastas mer eller mindre hela tiden eller är de bara till för att klara ett eller en par fall o sedan bytas ut?
Och vart köper man dessa till vettigt pris?

MVH/
 
Cresto och Petzl vet jag har bra saker. Kolla annars med ex Klätterteknik vad du skall ha, de säljer även utrustning.
 
Låter jobbigt att arbeta hängande i en sele.
Selen är väl mer, som du antyder, säkerhetsutrustning utifall att...

Varför inte ställning eller skylift?
 
D09
En säkerhetssele ska man inte arbeta i hängandes. Det är utfall.

Tänk på att ha avbelastningsöglor för benen ifall du trillar och aldrig arbets ensam.

Faller du ska du besikta/ byta ut.

Tänk på att ha utrustning med broms så det inte blir bom stopp.

Lägg ev paket rätt med annars så har du ett skalat korvpaket ;)

Kolla så selen uppfyller rätt krav och möjligheten att få ner dig omgående vid fall.

Blir du hängande ska du sitta på marken med selen kvar lika lång tid som du blivit hängandes.
( livsfarligt att släppa på blodflödet direkt efter )

Tips är att hyra skylift eller riktigt klättesele som har annan utformning än säkerhetssele.
 
Blir nog att köpa riktiga klättergrejor tror jag.
FUnderar lite om man skulle köpt någon meter ställning oxå, vad kan det tänkas kosta?

MVH/
 
Krilleman
Skylify alla dagar i veckan! Trots att det kostar pengar...
 
Tror det är 12m till nock:/
Men det finns ju en sån högre man kanske skulle kunna köpa provistoriskt tillsammans med sele...

Jag har en bekant som har en sån rejäl skylift som man kan hyra för större jobb men just för smågrejor känns det som det vore nice med nån form av ställning..

MVH/

KnockOnWood skrev:
[länk]

Hur högt skall du?
 
En vanlig fallsele får du inte hänga och jobba från samt inte vara själv för faller du och blir hängande så kommer du vika in årorna och bli jordgubbe...

Kommer it ihåg antalet minuter men döden är det som inträffar och det tar it länge
 
Har för mig att man klarar ca 10-20 min hängande innan man kastar in handduken.
 
Korvgubbe
D09
Har man avlastningsöglor som man ställer sig i efter fallet ( om man är hel o vaken ) så klarar man väldigt lång tid ( om man inte missat innan och gjort dom för långa ).

Sen ska ju fästpunkten klara rätt last med. Blir en del kraft när man faller och det ska bromsas upp och stoppa.

bygga ställning i trä?

Kanske blir billigaste än att hyra om det är långa perioder.

Liseberg byggde en balder så det borde väl gå ;)
 
Korvgubbe skrev:
Varför inte en båtsmansstol?
Det kräver nog (minst) en man/person/kvinna på marken som hanterar upp/ner förflyttningen.
Plus en winch att hissa med.
(Har själv suttit många timmar i sådana i toppen på segelbåtsmaster 20 meter över däck.
På båtar har vi alltid två linor schacklade i stolen för säkerhet.
Splitsar och schacklar kan fallera, och ingen vill lämna sina barn föräldralösa.
Kräver alltså två man där nere.

Men båtmansstolen är ju inte så käck om man behöver förflytta sig i sidled också vid t. ex. målning :thumbdown:
 
hantverkare1 skrev:
Har för mig att man klarar ca 10-20 min hängande innan man kastar in handduken.
Det beror helt på selen. Man gör fallskärmshopp som är betydligt längre än så.
 
Jag gissar tiden man kan hänga räknas i sämsta ställning helt medvetslös. Så länge man rör benen är det nog inga problem. När man klättrar i berg kan man ju bli hängande mkt längre än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.