Hej!

Jag kom att tänka på säkerhetsglas som ett alternativ till larm. Larm kostar ju ca 300 kr/mån om man skall ansluta det till någon säkerhetsfirma. Då är det dessutom redan försent. Då har ju tjuven redan varit inne i huset. Så även om tjuven blir skrämd så är ju känslan att någon varit inne i huset otrevlig.

Jag tänkte istället att det får kosta lite mer att ingen tar sig in i huset. Jag tänker nog satsa på säkerhetsglas. Är det någon som vet vad det kostar extra (ungefär). Får man någon rabatt på försäkringspremien?

Är det något mer man bör tänka på. för att hindra tjuven? T.ex rörelsevakt som tänder en strålkastare och ett bra lås.
 
Det är ytterst svårt att hålla en tjuv ute. Har någon bestämt sig för att ta sig in så gör man det. Men det finns larm som du inte behöver ansluta till en säkerhetsfirma. Larmet kan ringa upp någon person som bor i närheten, dig själv eller någon annan "lämplig" person. Larmet kan också kopplas till en bandspelare med inspelning av "skällande hund".
Råd kan du annars få av stöldskyddsföreningen.
 
De där jalusierna är rätt vanliga i mellersta och södra europa och husen ser ut som fängelsen... inte kul.

Vad har trivseln för pris? Varför inte bygga i härdat 18/8 stål helt och hållet. Inga problem med rost, mögel, vattenskador, inbrott eller annat. Detta var draget till sin spets men effekten blir samma sak.

Näe, huset skall vara trivsamt och det skall se trivsamt ut.

Jag har bekostat ett bra larm med både skalskydd på natten och koppling till vaktbolag. Jag ser det som att genom att larmet är erkänt bra med ett lokalt snabbt vaktbolag så tar dom grannen istället ;D

Om en skurk vill in så tar han sig in oavsett vad man lägger för skydd. En sidoeffekt av ett för bra skydd är att skurken funderar så här: "här var det skyddat ordentligt, vad kan finnas däri som gör detta värt pengarna"

Vårt hus ligger så till att vi kan ha god insyn in i huset med stora fönster utan att alla kan titta in (ligger på en höjd). Då kan en eventuell skurk se att här finns det inget som motiverar en batalj med detta larm och bolag. "Bäst att ta nästa hus... Det blir tystare så."

Vad gäller säkerhetsglas istället för larm så kan ju fortfarande skurken jobba rätt ostört. Om karmen och resten av väggen inte motsvarar den hållfasthet som krävs för säkerhetsglas så är det bara att trycka in. Låter till och med mindre då glaset inte går sönder :-X

Jag har hört skräckexempel på installationer av säkerhetsdörrar där väggen inte säkrades innan installation. Det var bara att ta ett bräckjärn för att få loss den "jättesäkra" dörren. Gips- och regelväggen pallade inte riktigt 8). Konstigt!
 
geschwint skrev:
Vad har trivseln för pris? Varför inte bygga i härdat 18/8 stål helt och hållet. Inga problem med rost, mögel, vattenskador, inbrott eller annat. Detta var draget till sin spets men effekten blir samma sak.
En besserwisserkommentar, bara:
Med sk 18/8- stål menas normalt ett stål med 18 w-%Cr och 8 w-% Ni. Stålet är austenitiskt, och därmed inte härdbart...
 
Du har rätt men det skulle vara hårt iallafall ;D ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.