Hej!

Vi har precis haft årsmöte i vår bostadsförening, och bestämt oss för att ta fram förslag på istallation av säkerhetsdörrar in till lägenheterna. Är det någon som kan rekomendera bra säkerhetsdörrar till lägenheter i ett 20-tals hus?

Jag undrar också om det är någon som har prisexempel på en sådan installation.

mvh
/Marcus
 
I min förening där huset som är från 1889 har vi släta säkerhetsdörrar från 80-talet.
De kom dit i en ROT-renovering där man inte tänkte på tidstypiska detaljer.
När föreningen bildades -94 limmades lister på utsidan av dörren så att det skulle se ut som orginal spegeldörrar.
Sedan målades de i en grön färg och resultatet blev väldigt bra.

Ett billigt och effektivt alternativ.

Jag kan ta bilder till helgen om så önskas.

/Mikael
 
Aha, visste inte att man kunde "göra om" dörrar på det sättet! Värt att kolla upp! Jag skulle vara mycket tacksam om du ville ta bilder på resultatet. Om du har någon uppfattning om priset på den lösningen så skulle det också vara intressant att höra! :)

mvh
/Marcus
 
http://www.daloc.se/
runt 10000:- kostar det om en förening köper och mycket bra är dom!

marcus93 skrev:
Hej!

Vi har precis haft årsmöte i vår bostadsförening, och bestämt oss för att ta fram förslag på istallation av säkerhetsdörrar in till lägenheterna. Är det någon som kan rekomendera bra säkerhetsdörrar till lägenheter i ett 20-tals hus?

Jag undrar också om det är någon som har prisexempel på en sådan installation.

mvh
/Marcus
 
Tack för länken! Jag antar att det är priset för dörren + karm, exklusive installation? Vet du något om vad en installation bör kosta?

JPM skrev:
http://www.daloc.se/
runt 10000:- kostar det om en förening köper och mycket bra är dom!
 
Vår förening köpte Daloc inkl. karm & Assa-säkerhetslås för 12000:- / st plus montage.

Väldigt stabila och fina dörrar.
 
Priser varierar efter hur många dörrar som beställs. Priset man får brukar vara inkl. montage då de själva gör det eller någon på orten godkänd firma. Det blir bra säkert och tyst. Ingen vettig tjyv ger sig på dörren då det krävs en kraftig vinkelslip.


marcus93 skrev:
Tack för länken! Jag antar att det är priset för dörren + karm, exklusive installation? Vet du något om vad en installation bör kosta?
[/quote]
 
Om ni ska skaffa säkerhetsdörr för inbrottsskyddet så ger det inte så mycket.

En batteridriven borr och 10-60 sekunder så är tjuven inne. Dörren är säkert svårare än en standarddörr att brytaupp men tyvärr är låsen lika lätta att borra som på alla vanliga dörrar. Jag rekomenderar larm och gallergrind på insidan om du vill ha bra inbrottsskydd.
 
norren skrev:
Om ni ska skaffa säkerhetsdörr för inbrottsskyddet så ger det inte så mycket.

En batteridriven borr och 10-60 sekunder så är tjuven inne. Dörren är säkert svårare än en standarddörr att brytaupp men tyvärr är låsen lika lätta att borra som på alla vanliga dörrar. Jag rekomenderar larm och gallergrind på insidan om du vill ha bra inbrottsskydd.
Larm är såklart bra men går det inte lika snabbt att borra upp låset på gallergrinden?
 
Det går nog bra att borra låsen på en gallergrind oxå. Frågan är hur många som står i 110dB sirentjut och gör detta och väntar på att grannar eller väktare ska komma.

Min poäng är att tjuven med en gallergrind har två hinder att forcera, den ena med utlöst larm i öronen.
 
Att du med en batteridriven borrmaskin skulle behöva 10 -60 sekunder är bara skitprat om det sitter en cyl av senare modell. Det är ju knappast fråga om att sätta en gammal 5-stiftscylinder i en säkerhetsdörr. Skulle det vara så lätt så skulle knappast polis, brandkår och ambulans slösa 20-30 min med att SÅGA upp dörren.

Grind är jättebra om man inte kan sätta en säkerhetsdörr och att det finns material att fästa grinden. Men även en dörr kan larmas effektivt.

norren skrev:
Om ni ska skaffa säkerhetsdörr för inbrottsskyddet så ger det inte så mycket.

En batteridriven borr och 10-60 sekunder så är tjuven inne. Dörren är säkert svårare än en standarddörr att brytaupp men tyvärr är låsen lika lätta att borra som på alla vanliga dörrar. Jag rekomenderar larm och gallergrind på insidan om du vill ha bra inbrottsskydd.
 
  • Gilla
flymax
  • Laddar…
daloc dörrarna är grymt bra grejjer. men som nämnts så kan låsen borras upp. Om man satsar på Assa 2000 lås så skall låskistan kompletteras med borrskydd.. det är en härdad stålplåt som gör borrning mycket jobbigare.
om ni inte vill ta kostnaden så föreslår jag att ni köper ett annat låsmärke som inte svenska tjuvar är så vana vid, kanske KABA lås eller nåt ::)
 
Dörrar som bör kompleteras med borrskydd är vanliga trädörrar. Dalocs dörrar är ståldörrar och väl förstärkta de klarar med råge de krav som försäkringsbolag har vad det gäller stöld o brand. Kaba o GeGe gör utmärkta cylindrar dock inte låskistor det är det DeJong som står för.

norrlandshus_sthlm skrev:
daloc dörrarna är grymt bra grejjer. men som nämnts så kan låsen borras upp. Om man satsar på Assa 2000 lås så skall låskistan kompletteras med borrskydd.. det är en härdad stålplåt som gör borrning mycket jobbigare.
om ni inte vill ta kostnaden så föreslår jag att ni köper ett annat låsmärke som inte svenska tjuvar är så vana vid, kanske KABA lås eller nåt ::)
 
Tror nog jag sett fler dörrlås borras än de flesta här. Jobbat som kronoinspektör hos kronofogden under ett antal år och har genomfört många avhysningar.

I början meddelade jag låssmeden att det var en säkerhetsdörr vi skulle igenom, efter att ha fått ett antal skratt och ett "vad spelar det för roll" från smeden vid telefonkontakt så slutade jag informera om detta.

En bra borr samt maskin så är det lika lätt att passera en säkerhetsdörr som en vanlig oavsett vad för cylinder som sitter där. Ok ska man använda slägga/koben så är säkert en säkerhetsdörr bättre.
 
Vill du se riktigt fina säkerhetsdörrar, både släta och speglade, ska du gå in på www.svenskaskydd.se
Landets ledande företag inom säkerhetsdörrar.
Allt snack om att det går att borra upp låset är klart överdrivet. Detta går bra på en trädörr, men en riktig säkerhetsdörr har förstärkningar runt låskistan så att detta är betydligt svårare än att ha en sladdlös skruvdragare med sig och borra.

//Expert på säkerhetsdörrar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.