Vi kommer installera säkerhetsdörr i vår bostadsrätt under hösten. Dörren är ju föreningens egendom men jag som bor i lägenheten får äran att betala för kalaset. Det jag undrar är om jag kan dra av kostnaden för säkerhetsdörrsinstallationen från eventuell vinst när jag säljer bostadsrätten.
 
Det är nog gränsfall. Om vi tittar på reglerna för ROT (som iofs. inte har så mycket med reavinstskatt att göra) så får man inte ROT för sådant som räknas till lägenehetens yttre, för det är då utanför den bostad som berättigar till ROT. Ex. så får man inte ROT för inglasning av sin balkong.

Det skulle kännas logiskt att samma distinktion då gäller för förbättringsåtgärder, i samband med reavinstbeskattning.

Men prova och ring eller maila skattemyndigheten. De är förvånansvärt serviceinriktade när man kommer med frågor. Jag brukar hävda att skatteverket är min bästa tjänsteleverantör i min firma, just för att de ger så bra service, tyvärr är de dock väldigt dyra...
 
  • Gilla
Ludde67
  • Laddar…
Jag gjorde som tipsats om och mailade Skatteverket, klistrar in deras svar ifall att någon annan är intresserad:

" Hej

ja, det kan du göra.
Det är mellanskilnaden på vad du betalade för säkerhetsdörren och vad det skulle kostat att köpa en lika dan dörr som nu bytats som är avdragsgill som en förbättring."

Förutom att de kanske ska göra stavningskontroll innan de skickar sina svar är jag nöjd med svaret.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.