Hej,

Jag fick min värmepump installerad häromveckan och som sig bör så placerades en säkerhetsbrytare på inkommande elledning. Den gamla elledningen kom fram i ett hål i taket och elektrikern satte helt sonika den nya brytaren ovanpå det hålet.

Jag kan inte säga att det ser särskilt proffsigt ut utan hade nog väntat mig en utanpåliggande kopplingsdosa och sedan en utanpåliggande leding ner till brytaren som då lämpligen skulle ha placerats på väggen.

Någon (gärna en elektriker) som har något att säga om ovanstående?

-h
 
Tja det beror väl lite på vilket utrymme och vilken takhöjd det är.

Har själv gjort så i ett pannrum där det var lågt i tak och inget vettigt ställe att placera brytaren på. Oftast är det inga större estetiska krav i ett gammalt pannrum, och säger man inget som kund så gör jag som installatör oftast den för mig enklaste lösningen, speciellt om det är fast pris
 
Jag har också brytaren i taket.

Protte
 
Min säkerhetsbrytare till elpatronen sitter också i taket. Blev en kabelskarv mindre på att sätta den rakt över hålet där matningen kom fram.
 
Arbetsbrytare i taket eller en dosa?Som tidigare sagt så är det väll frågan vad för rum det är i!Varför sa du inget om du är så missnöjd?Så hade säkert elektrikern slängt upp en dosa istället o sen brytaren,mer material att sälja!
 
Jag var inte hemma och när jag kom hem så var allt klart. Jag har liksom inte riktigt hunnit...:)
 
Ja, då är det ju såklart svårt att hunnit påpeka det, men om du är missnöjd så får du väl höra av dig till elfirman.

Men en liten läxa till nästa gång är att om du har några speciella önskemål på placering eller materialval osv, berätta det för elektrikern innan han kör i gång. Vi elektriker må få pyssla med el, men vi är inga tankeläsare. :)
Ett visst engagemang från kunden är inte helt fel. :)

//Patrik
 
Jo. Skulle kanske ha nämnt att jag gjorde det när han kom på morgonen. Pekade på punkten där röret kom in och sa att "jag antar att du tänker sätta en dosa här och sedan ledning ner till brytare på väggen". Han svarade att "jadå-jag hittar nog på något som blir bra".

Men syftet med denna tråd var att ta reda på om det fanns någon anledning att göra på ena eller andra sättet och det tror jag mig nu ha fått svar på att det finns det inte.

Tar upp det vid slutleveransen så får vi se om dom fixar det. Gör dom inte det så får jag väl fixa det själv så obehörig jag är;)

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.