FRÅGA 1)
Jag har köpt en mig svets och ska lära mig svetsa men innan jag kör igång undrar jag lite kring stötar och säkerhet vid svetsning där jag tycker jag hör lite olika.

I denna video lutar han sig över det jordade svetsbordet. Jag trodde att det skulle göra att han fick en elchock då hans kropp hamnar mellan svetspistolen och jorden?

Samma i denna videon där hon håller i stycket hon svetsar i 5.20 in i klippet. Jag trodde även i detta fallet det skulle resultera i en stöt?

I min manual till svetsen står det:
Do not touch the electrodes or other powered parts with your body. Distance yourself from the worksurface and the ground.

Vad är det som gäller?
-----
FRÅGA 2:
Jag har även köpt argonmix som är utrustad med mätare som på bilden.
Bild ett öppnar och stänger.
Närbild på en hand som justerar en reglerventil på en argongasflaska för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag justerar tycket med ratten på bild två.
Närbild på justeringsratten för en svetsgasflaska som används för att kontrollera gasflödet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är lämpligt tryck att ligga på på mätaren på bild tre?
Tryckmätare på en gasflaska med argonmix, visar PSI och bar enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Angående dina två sista bilder så visar mätaren vilket tryck det är kvar i tanken så du kan hålla koll på när det kommer ta slut. Med ratten ställer du gasflödet, du vill ha så lågt flöde som möjligt utan att svetsfogen blir dålig (för att spara gas=pengar).
 
Och angående att få stöt så kommer strömmen att ta det lägsta motsåndets väg och du får anstränga dig för att det ska vara din kropp. Har du tex handskar på dig är nog risken obefintlig. Sedan är ju inte själva svetspistolen ledande utan bara tråden som kommer ut ur spetsen så för att få strömmen via din kropp måste du hålla i jord samtidigt som du trycker på avtryckaren och slickar på tråden :)
 
Redigerat:
F
Precis så. Du kan väl börja med nåt runt 8-10 lite/minut och se hur det går.

strömmen är hög men spänningen är låg (som mest runt 30V under svetsning). Din inre resistans i kroppen är så hög att du som köttklump i normalfallet har så pass spänningafall att det inte blir nåt av det.

Vid TIG svets så tänder man pilotbåge med upp till 15000V men det är med reglerat energiinnehåll under max 30ms har jag för mig. Men att trycka en sån genom tummen livar upp en del.

Men osvsett vilket, det är inte ofarligt. Det stryker med nån då och då. Det man hör är maskinfel eller felaktigheter från service som gjort att man får ut nätspänning i handtaget eller att lådan blir strömförande. Det sista är lätt att åstadkomma om man bär sig dumt åt på just MIG/MAG och det finns många fall där det har hänt.

Har också hört tals om nån som svetsde pinne och var svettig så det rann. Kliade sig på ryggen med svetpinnen och dog av stöten.
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Okej. Så jag behöver då med andra ord inte vara orolig över att hålla i materialet jag svetsar (förutsatt att jag har svetshandskar) eller att jag ska råka komma åt bordet jag svetsar på där jag kanske sätt fast jorden?

Så jag kan helt obekymrat ta i materialet med svetshandskar på?
 
F
P pota skrev:
Okej. Så jag behöver då med andra ord inte vara orolig över att hålla i materialet jag svetsar (förutsatt att jag har svetshandskar) eller att jag ska råka komma åt bordet jag svetsar på där jag kanske sätt fast jorden?

Så jag kan helt obekymrat ta i materialet med svetshandskar på?
Du kan ta i det utan handskar med om det är det elektriska du oroar dig för. Det är värre med värme och svetsloppor.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du kan ta i det utan handskar med om det är det elektriska du oroar dig för. Det är värre med värme och svetsloppor.
Ja precis. Det är det elektriska jag tänker på. Vill ju undvika stöt :)
 
P pota skrev:
Okej. Så jag behöver då med andra ord inte vara orolig över att hålla i materialet jag svetsar (förutsatt att jag har svetshandskar) eller att jag ska råka komma åt bordet jag svetsar på där jag kanske sätt fast jorden?

Så jag kan helt obekymrat ta i materialet med svetshandskar på?
Nä.. jag brukar sitta (klättra) på det jag svetsar så det är lugnt..

Och det är ingen fara att svetsa utan handskar heller..

Se till att jordklämman sitter ORDENTLIGT så är resten ganska riskfritt..

Det enda som egentligen är riktigt farligt är att svetsa under vatten, men det lär du nog aldrig behöva göra ;)
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
P pota skrev:
Ja precis. Det är det elektriska jag tänker på. Vill ju undvika stöt :)
Eftersom arbetsstycket är jordat så är det riskfritt eftersom strömmen går den lättaste vägen, vilket alltid är genom metallföremålet. Om jordklämman lossnar så blir det ingen elektrisk krets och svetsen startar aldrig.
 
useless useless skrev:
Eftersom arbetsstycket är jordat så är det riskfritt eftersom strömmen går den lättaste vägen, vilket alltid är genom metallföremålet. Om jordklämman lossnar så blir det ingen elektrisk krets och svetsen startar aldrig.
Om jordklämman sitter dåligt kan det bli en sluten strömkrets som i värsta fall (om jordklämman lossnar) tar en annan väg och KAN då välja vägen genom människan..
 
F fsn skrev:
Precis så. Du kan väl börja med nåt runt 8-10 lite/minut och se hur det går.
.
Är enheten liter per minut på siffrorna på ratten på bild två?
 
P pota skrev:
Är enheten liter per minut på siffrorna på ratten på bild två?
Bör det vara, men det beror ju på hur stor gaskåpa du har..
 
Billigare/enklare MIG/MAG-svetsar kan vara "alltid på" så ett visst försiktighetsmått kan vara bra då...

Kan också rekommendera att sätta återledaren direkt i det du svetsar, även om du har ett svetsbord.. Som glad nybörjare hade jag pallat upp några fyrkantsrör jag skulle svetsa ihop med ett par träklossar, och hade klämman i bordet... Sen stödde jag armarna (kortärmat såklart) på svetsbordet och rören för bästa möjliga kontroll... Strömmen gick genom armarna, och även om det bara vara 50-70 A typ så var det skakigt resten av dagen...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Strömmen gick genom armarna, och även om det bara vara 50-70 A typ så var det skakigt resten av dagen..
Om det var 50-70 A som gick genom dig, hade du inte kunnat skriva ditt inlägg, då hade du legat under jord.
 
V vedklyv skrev:
Om det var 50-70 A som gick genom dig, hade du inte kunnat skriva ditt inlägg, då hade du legat under jord.
Nä, det var såklart inställningen på svetsen, den hade ju dessutom HF-tändning så det var nog bara det jag fick känna på... Strömmen gick ju en rätt kort väg genom underarmarna också, så hjärtat var inte "inblandat"...
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.