S
Håller på att renovera badrummet och sätter nu upp "säker vatten"-väggen.

Men blev lite fundersam, behöver den vara _överallt_? Har en vägg precis när man kommer in som inte är i anslutning till varken vatten, avlopp, eller någonsin kommer hänga några saker på väggen. Behöver jag sätta plywood etc även där? Eller hade det räckt med gips?

Den aktuella väggen har dessutom en liten dörr in till ett apparatrum - så det blir lite enklare om det bara blir gips på den väggen. Dvs mindre anpassning för en gammal fast dörr-karm som nu måste justeras med ett par centimeter till.

Alla övriga väggar kommer givetvis följa säker vatten.
 
BirgitS
Plywooden är framför allt till för att man ska kunna sätta upp saker på ett säkert sätt på väggen. Om du är säker på att det aldrig någonsin blir aktuellt att sätta upp spegel, hylla, krok eller annat på den väggen så.
 
Hur är väggarna byggda, och vad ska du ha för ytskikt?

Jag hade samma fundering när jag renoverade mitt badrum, och eftersom vårt hus är byggt på 70-talet med tunna sladdriga väggar och jag skulle ha kakel som ytskikt så valde jag att sätta plywood på alla väggar bara för att få den extra stabiliteten det ger....
 
S
Väggarna är byggda -57. Reglar med ordentligt med kortlingar. Så gipsen kommer hålla.

Vi ska ha matta, dvs inte kakel. Spelar det mindre roll då?

Här är en bild på väggsnutten...
 
  • Renoverad vägg från 1957 med ny regelstomme och isolering syns, oskivad del och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.