Hej,
Jag ska flytta in i en bostadsrätt, fastigheten är från 40-talet.
Installationen av VA-rören och avloppsanslutningen i köket, är milt uttryckt, inte godkänd med dagens branschregler enligt Säker Vatten och de är kraftigt eftersatta. Med det sagt, betyder inte att föreningen kan få skit för den nuvarande dragningen av rör om det var så man gjorde på den tiden och att man regelbundet kontrollerar sina va-stammar.

Allt jag vill är bara att flytta köket några meter bort genom förlänga med ett rör-i-rör från den befintliga anslutningen några meter bort.
Men jag får lite olika bud om vad som kan hända om jag börjar pilla i det här.
Tex, vissa säger att jag kan enligt Säker Vatten förlänga och ordna med läckageindekering och annat... så är det lugnt.

Andra säger om jag så mycket tittar åt den nuvarnde installationen och gör något med den, så blir det en avvikelse pga hur rören är dragna idag fastän jag "bara" gjorde en lite smärre konfigurering.


Har ni andra något uppfattning om vad som egentligen gäller här?
Om jag får en avvikelse men ser till att hålla min lägenhet på det torra med vattenbrytare, sensorer, allt möjligt... kan jag ändå bli stämd om det börjar läcka någonanstans i fastigheten och att det felet egentligen beror på någon annan/annat än mig själv?

Hoppas ni kan hjälpa mig att få klarhet i detta..
Tack på förhand
Mvh
Besvärad
 
BirgitS
Epod Epod skrev:
Med det sagt, betyder inte att föreningen kan få skit för den nuvarande dragningen av rör om det var så man gjorde på den tiden och att man regelbundet kontrollerar sina va-stammar.
Du är ansvarig för rören mellan stammen och diskhon. Föreningen har alltså inget att göra med rördragningen inne i din lägenhet.
Epod Epod skrev:
Har ni andra något uppfattning om vad som egentligen gäller här?
Om jag får en avvikelse men ser till att hålla min lägenhet på det torra med vattenbrytare, sensorer, allt möjligt... kan jag ändå bli stämd om det börjar läcka någonanstans i fastigheten och att det felet egentligen beror på någon annan/annat än mig själv?
Du kan bara bli stämd för att orsaka skador på huset och grannars egendom om du är vårdslös.
Det är däremot lämpligt att du kollar vad ditt försäkringsbolag för bostadsrättstillägget tycker om vad du vill göra om du vill kunna få någon ersättning från dem om det blir en vattenskada som skadar din egendom (köksskåp, ytskikt på väggar och golv).

Sen bör du väl själv kolla vad det står gällande rör etc. i branschreglerna från Säker vatten, går att ladda ner från deras webbplats.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kolla stadgarna för var underhållsansvaret för ledningarna går. Precis som @BirgitS skriver så är det vanligaste upplägget att du ansvarar för underhållet av synliga rör som är åtkomliga i lägenheten mellan tappvattenstammen/avloppsstammen och ditt tappvattenställe eller ho. I praktiken där rören tittar ur väggen och inte är en stam är alltså där ditt underhållsansvar börjar.

Du har all rätt och skyldighet att underhålla dessa ledningar, t ex byta ut dem när de börjar bli gamla. Vill du ändra på deras dragning, t ex som du vill nu när köket ska flyttas så behövs också styrelsens tillstånd. Du måste alltså ansöka och få det tillståndet för att ändra på rörens dragning fastän du ansvarar för dem.

Om tappvattenledningarna börjar läcka så är det en olycka och bostadsrättslagen ger att skadorna i sin helhet betalas av bostadsrättsföreningen. Har du använt vanliga fackmän för att genomföra ditt underhåll av rören så har du gjort vad du kan och du är kan inte bli skadeståndsansvarig. Läcker avloppsrören så betalar alla för sina egna skador, du betalar för dina ytskikt och inredning, föreningen för skador på byggnaden utanför lägenheten (t ex ytterväggar, bjälklag och undergolv) och grannarna får ta sina skador.

Säker vatten gäller för ändring och utbyte av produkter, inte för äldre installationer som lämnas orörda:

Text från branschregler Säker Vatteninstallation som förklarar reglernas omfattning för nya byggnader, ombyggnader, ändringar och utbyte av produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar.
Såsom det är draget idag, om jag har förstått det rätt är att jag "matar" grannen med vatten från mig eller om det är tvärtom. Känns sådär? Är det vanligt?

Jag har ringat in de röda vart jag skulle förlänga ifrån. Anledningen till att jag drar mig undan är dra nya fräscha rör till mig är att styrelsen är... Lite rädda. Fastän någon i framtiden ganska snart ändå måste göra något åt de där.

Så jag hade gärna förlängt från befintliga anslutningar, men en avvikelse från Säker Vatten och att jag betalar mycket pengar ifall det skulle gå åt pipsvängen är en skrämmande känsla och tanke. Jag får väl kolla med försäkringsbolaget.

Hur brukar moderna fastigheter ha med sina VA-rör och avlopp ? Brukar man mata sina grannar med vatten eller är det mer självständiga rör till respektive lägenhet? Avlopp?
 
Bilden på nuvarande anslutningarna i köket.
 
  • Rostiga röranslutningar under diskbänken i köket. Två cirkulerade områden markerar specifika anslutningar och ett avloppsrör som är tejpat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Båda era lägenheter matas från stammen, men visst kan greningar vara gjorda på olika sätt enligt vad som passade bäst. Du får kolla i dina stadgar men normalt är du bara ansvarig för de vattenrör som bara är till för din lägenhet.

Om det känns osäkert är det ju bra att anlita en rörmokare.

Tyvärr vet jag inte riktigt hur jag ska förstå din bild. Vad är det som är stammen, grannens rör och dina rör?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag antar att de tappvattenrör som du har ringat in med rött är dina rör som du ansvarar för underhållet av medan övriga tappvattenrör som syns på bilden är stammen som också matar grannen. Stammen tycks ju också vara betydligt äldre än dina egna rör som kanske har bytts ut vid någon köksrenovering?
 
Claes Sörmland
Epod Epod skrev:
Hur brukar moderna fastigheter ha med sina VA-rör och avlopp ? Brukar man mata sina grannar med vatten eller är det mer självständiga rör till respektive lägenhet? Avlopp?
Billigast möjliga skulle jag säga, allt när det gäller bygge av flerbostadshus och då särskilt bostadsrätter är prispressat och man tummar gärna på kvaliteten eftersom man lastar över hela underhållsansvaret på en BRF och dessa medlemmar så fort huset är färdigt och lägenheterna sålda. Men man följer ju dagens branschstandarder.
 
Claes Sörmland
Epod Epod skrev:
Jag har ringat in de röda vart jag skulle förlänga ifrån. Anledningen till att jag drar mig undan är dra nya fräscha rör till mig är att styrelsen är... Lite rädda. Fastän någon i framtiden ganska snart ändå måste göra något åt de där.
Jag förstår inte varför styrelsen skulle vara rädda för att du underhåller ledningarna. Men det som ser äldst ut här är ju tappvattenstammarna och de behöver ju föreningen byta en dag. Är det stål måste de bytas rätt snart men om det är koppar så har ju det materialet lite "evigt liv" med kommunalt neutralt vatten. Ser ut som koppar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tjena, tack för era svar! Jag har pratat lite med styrelsen, inte helt omöjligt men nu är frågan vad man gör med skvallerröret. Jag skapar en ny tråd då det fokuserar mer på vad som är rimligt att skvallerröret skall rinna ut på för "vattentätt golv" men som inte är i köket och inte i badrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.