Hej medlemmar!

Det är så att ett företag har en mobilmast på min tomt och arrendetiden går mot sitt slut om ett 1 år.
De har arrenderat i ca 20+ år. Arrendet har gått från ca 9000 kr till 11000 kr på 20+ år dvs inte mycket.
Då taxeringsvårdet har mer än fördubblats på denna tid så tycker jag att det borde återspeglar sig i arrendeavgiften.
Så jag vill höja den till säg 20000 kr/ år.
Jag har igentligen inget behov av att kasta ut dem för markens skull.
De har indirekt besittningskydd.
Vad jag förstår så måste jag direkt säga upp arrendeavtalet och de får bestrida det så att det hamnar hos arrendenämden.
Nu är det så att de ev har rätt till ersättning för uppsägningen som jag har fattat det.
Men om de inte gillar en ny arrendeavgift och flyttar och begär skadestånd som kan uppgå till flera miljoner i forlorade intäkter för en mastflytt, hur törs man säga upp dem ?
 
Det står väldigt konstigt i följande text från från domstol.se:
https://www.domstol.se/amnen/hyra-b...ende/besittningsskydd-vid-anlaggningsarrende/

det gäller understryken text:

citat: "Du som är arrendatorn har rätt till skadestånd om jordägaren säger upp dig för villkorsändring eller avflyttning. Du har också rätt till skadestånd om du säger upp avtalet för villkorsändring. Däremot har du inte rätt till skadestånd om du säger upp avtalet för avflyttning."

borde det inte stå: "arrendatorn har också rätt till skadestånd om du säger upp avtalet för vilkorsändring" ??
 
B
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs jordabalken 10 kap. Lättare att förstå än domstolarnas text:

[länk]

6 § och 6a § är de intressanta.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Läs jordabalken 10 kap. Lättare att förstå än domstolarnas text:

[länk]

6 § och 6a § är de intressanta.
Kapitel 10 handlar om Bostadsarrende vilket inte är tillämpligt för mobilmaster.
Mobilmaster är icket Bostad.

Det är uppenbart, kapitel 11 i jordabalken som gäller för anläggningsarrende....
;)
 
Claes Sörmland
B nord123 skrev:
Kapitel 10 handlar om Bostadsarrende vilket inte är tillämpligt för mobilmaster.
Mobilmaster är icket Bostad.

Det är uppenbart, kapitel 11 i jordabalken som gäller för anläggningsarrende....
;)
Jag bläddrade irriterande nog bort mig när jag skulle kolla relevanta § i kapitel 11 och hamnade på fel kapitel. Digital läsning är värdelöst, papper och sånt här kan inte hända.

Det är alltså 11 kap 5 och 5 a §§ som TS främst ska läsa.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Det här låter som något LRF eller liknande borde kunna stötta med juridisk/affärsmässig hjälp. Kan nog löna sig att bli medlem enkom för detta.
 
B
M -MH- skrev:
Det här låter som något LRF eller liknande borde kunna stötta med juridisk/affärsmässig hjälp. Kan nog löna sig att bli medlem enkom för detta.
LRF hänvisar till advokatfirmor, vissa råd kande ge men för mer hjälp då måste någon jurist / advokat anlitas..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.