Finns det nedbrytningsbara sopsäckar som man kan använda till gräsklipp?
Poängen skulle vara att slippa momentet med att behöva tömma säckens innehåll vid soptippen som är ett måste om man använder svarta plastsäckar. Mycket smidigare om man kunde slänga säck och allt på en gång.
 
Problemet är snarare principen att köra bort näring i svarta sopsäckar, och sedan köra tillbaka näring i pelletsform.
 
Vi fillde de säckar som man komposterar i som man får av sopgubbarna men det hjälpte inte utan vi var tvugna att tömma ut häckklippet ändå. Svaret på din fråga är mulcher, så jäkla skönt att slippa samla gräsklipp.
 
Lyckost dig som har så mycket gräsklipp! Synd att köra den till tippen. :(

Det är perfekt att lägga under buskar och i rabatterna mellan perenner. Du behöver inte köpa gödslingsmedel alls om du läger ut gräsklipp. Innehåller mycket kväve, så det är lite för sent på säsongen att lägga ut under buskar nu, men i rabatterna är det fortfarande jättebra. Inte nog med att det tillför kväve, det håller jorden fuktig och lucker, och det hindrar ogräsfrön från att få fäste. Gräsklipp är mums för maskarna. Jag brukar varje år lägga ut ett par decimeter tjocka lager och på en säsong har maskarna dragit ner allt i jorden. Om du har mer gräsklipp än vad som går åt under buskar och i rabatter så går det även bra att blanda i komposten.

Bodde du inte så långt bort, skulle jag komma som ett skott och hämta dina säckar!;)
 
Här finns gräsklipp för den som vill ha ;) Får c:a 4 traktorskopor varje gång jag klipper :(

Rabatterna, potatislandet och den övriga odlingen har redan ett täcke och nu är klippet mest en plåga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.