Hej
Är i full gång att planera för en utbyggnad och behöver lite hjälp.
planen är att bygga ut huset i en vinkel enligt bild på en modell som jag gjort.
2 befintlig byggnad
3 befintlig tillbyggnad
4 planerad utbyggnad


utbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så till problemet enligt pil 1. Kan man ha två tak som möts på detta viset, känns för mig som en risk att ha det så för läckande tak?
självklart måste man ha lutning mellan taken men räcker det?
kom gärna med ideér och tankar om hur man skulle kunna utforma det bättre.

//Fredrik som är ny på forumet.
 
Hej och välkommen till Byggahus

Ja det kan vara en risk med den typen av lösning men kanske möjlig med att lösa det hela med att ha bandtäckt tak....med tegel/betong pannor blir det inte bra.....

Hmm...annan utforming....gissar det är tänkt att bli 2 våningar på utbyggnaden?
 
Jag har sett ett hus med en sådan vinkel. Det huset hade även takpannor så uppenbarligen går det. Jag tycker dock att det känns som en dålig lösning. Inte bara snö utan även löv kommer att samlas i rännan och ändra på vattenvägarna. Att bygga så är att be om bekymmer.
 
Det finns ju parhus som är byggda på det sättet, vägglängd kanske 8-10 m. Om jag nu minns rätt så finns en avrinning med stuprör i den lägenhetsskiljande väggen. Och jag tror att det var betongpannor som taktäckning
 
ja precis det är två våningar på huset.
den del där taken möts är ungefär tre meter så det är ingen jätte lång bit men ändå känns risken stor med löv osv, som stör vatten vägarna. taket ska bytas i samband med utbyggnaden så det kanske skulle gå att sätta ihop taken på någon annat vis möjligen men har inga andra (snygga) ideér just nu. Någon som har något förslag på någon annan variant?
 
kan du inte göra din gamla tillbyggnad större istället? Blir betydligt snyggare än "två" tillbyggnader också
 
Problemet med en sådan konstruktion är att det blir en snöficka, även ifall man kan lösa själva avrinningen. Då samlas det snö, och (smält)vatten kan tränga in lite var stans. Vi har just byggt bort en sådan som hade gett vattenskador, visserligen i ett gammalt tak. Plåtslagaren avrådde även från bandtäckt plåt, med tiden tränger vattnet in i fogarna och fryser, med resultat att falsen sprängs. Men det går nog att lösa om man vill tillräckligt, och ser till att snön hålls borta från saker som kan ta skada (som falsar).

Jag skulle nog tänka på att bygga om taket på den gamla vinkelbyggnaden, eller klura ut något annat sätt att bygga till.

Eller varför inte passa på att bygga en liten takterras mellan de två takåsarna. :cool:
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Jag hade nog undvikit att bygga så. Kan straffa sig i längden.
Men allt går ju att fixa...
 
Förstår att dem flesta tycker att det verkar som en dålig lösning men om man nu ändå skulle köra på detta och skulle använda sig av tegeltak hur ska man då konstruera det för att få det så säkert som möjligt?

Hittade en hustillverkare som tillverkar sina hus på detta sätt, undrar hur dem har löst det? Man tycker ju att dem borde vara relativt säkra på att det fungerar bra annars känns det som ett väldigt dumt sätt att nytillverka ett hus på det sättet.

http://www.karlsonhus.se/1/1.0.1.0/181/1/
http://www.karlsonhus.se/1/1.0.1.0/266/1/
 
Gissar dom gjort en lösning med plåt och det funkar säkert....men räkna med att kolla och göra rent några ggr om året...ev bör det även finnas en värmekabel där så att det kan smälta undan för att slippa ev snö/is/vatten går upp under pannorna....
 
Jag skulle inte ha byggt så, även om det kanske går att lösa med en plåtdal som går upp rejält under pannorna. Nej, jag hade nog gjort ett snedtak från nocken på 4:an över hela den nya 3:an.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.