Snailman
När man gör en utbyggnad i vinkel, försöker man då ha någon slags korrelation mellan bredden på utbyggnaden och delningen mellan takstolarna på huskroppen som den möter? Och jag antar att det är lämpligt att utbyggnadens centrumlinje träffar antingen mitt emellan två takstolar eller mitt på en....:confused:

skickar med en bild som visar vad jag vill göra...
 
  • sadeltakvinkel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman skrev:
När man gör en utbyggnad i vinkel, försöker man då ha någon slags korrelation mellan bredden på utbyggnaden och delningen mellan takstolarna på huskroppen som den möter? Och jag antar att det är lämpligt att utbyggnadens centrumlinje träffar antingen mitt emellan två takstolar eller mitt på en....:confused:

skickar med en bild som visar vad jag vill göra...
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Man slår liggande regel på gamla taket från takfoten upp till nock ut med där taket går ihop så att det blir som en liggande takstol på gamla taket. Där slår man sedan änden på råsponten eller masonit vad du nu väljer. För övrigt placeras de nya stolarna inkl de som byggs på plats på gamla taket med C-C 120 förutom de längst ut i ändarna.
Det spelar ingen roll placeringen mot gamla huset och takstolar.

Du gör så att du slår upp nybygget och placerar ut de takstolar som skall vara på den. Sedan tar du trepunkter (fötterna och topp) på takstolen tre-fyra stolar från gamla huset och drar lina till gamla bygget. Då får du ut placeringen på reglarna som du skall slå på gamla taket. Linan I nocken lämnar du kvar för att få referenslinje när du bygger på plats de takstolar som skall stå på gamla bygget.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.
 
  • Gilla
Hosseal
  • Laddar…
Snailman
Tack, Ok, uttryckte mig nog inte riktigt bra... menade inte ett utbygge på ett befintligt hus, utan allt ska byggas nytt, då lägger man väl ingen råspont på det undre taket antar jag?
 
  • Gilla
Dorita Dahle'n och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Vad är det du vill veta?
Vad ska du ha för takstolar?
 
Snailman
takstol 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
takstolarna blir ju vanliga sådana för sadeltak, från en takstolsfabrik, så de lär leverera de små mindre trianglar som ska stå uppe på takstolarna på det större taket.

Så jag vill veta hur man brukar göra då, tex fästa de små trianglarna, med spik? hålband? de står ju i en backe liksom...

sen ska råspontens ändar fästas,lär ju gälla båda taken, antar i 'den liggande takstolen' som Linnex skriver...

för att ge mig en klarare bild av hur det ska se ut, så skulle nog några foton hjälpa ganska mycket (eller en 3d - cad bild)
 
Redigerat:
K
Tre år senare, men jag har samma dilemma. Hur gjorde du?

Är det till någon nackdel att lägga råspont på det tak där de andra takstolarna sedan klättrar upp?
 
Snailman
Nu är det ju några år sedan, men jag fick ett par trianglar från takstolsfabriken ungefär som jag ritat, jag tror jag satte dit trianglarna först, och la råsponten på båda taken sedan, jag lät råsponten gå till nästa takstol, så den går in under takstolen men blir ändå öppning, där råsponten går ihop, inne på vinden sågade jag en regel spetsig så jag kunde spika råsponten där den möttes. Satte nån träbit ovanpå de takstolar som bär upp de mindre takstolarna, som hindrar dem att kana nerför takstolens lutning (rutschkana).

Ska se om jag har några bilder nånstans.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
L Linnex skrev:
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar.

Man slår liggande regel på gamla taket från takfoten upp till nock ut med där taket går ihop så att det blir som en liggande takstol på gamla taket. Där slår man sedan änden på råsponten eller masonit vad du nu väljer. För övrigt placeras de nya stolarna inkl de som byggs på plats på gamla taket med C-C 120 förutom de längst ut i ändarna.
Det spelar ingen roll placeringen mot gamla huset och takstolar.

Du gör så att du slår upp nybygget och placerar ut de takstolar som skall vara på den. Sedan tar du trepunkter (fötterna och topp) på takstolen tre-fyra stolar från gamla huset och drar lina till gamla bygget. Då får du ut placeringen på reglarna som du skall slå på gamla taket. Linan I nocken lämnar du kvar för att få referenslinje när du bygger på plats de takstolar som skall stå på gamla bygget.

Jag hoppas du förstår vad jag menar.
Vad kan vara storleken på reglerna, räcker med 95x45..ska de vara stående eller liggande på gamla taket?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.