Ursäkta ett riktigt klantproblem men...

Jag har problem med att slipa med min Bosch PMF 180. På något sätt lyckas jag hela tiden förstöra slipskivorna.
Det som händer är att "kardborretaggarna" hela tiden nöts eller bränns (blir inte riktigt klok på vilket) längs skivans kanter. Det gör att slippappret börjar glida på skivan och när skivan har blivit tillräckligt vill inte pappret sitta kvar överhuvud taget.

Jag har försökt att sätta ner hastigheten (kör nu på 3 av 6) och försöker akta mig för att trycka för hårt - vilket inte är så lätt, eftersom jag håller på att slipa i tak just nu, så tipset att bara köra med maskinens och armens egentyngd funkar inte.

Vad gör jag för fel? Är PMF:ens slipskivor extra känsliga? Jag har aldrig haft det här problemet med min B&D Sandstorm-slip (en avskyvärd maskin i de flesta avseenden men det här problemet har den inte).
 
Nästan alltid i sådana här fall är problemet att det blir för varmt, pga att man har tryckt för hårt. Ytan på en lite trekantsslip är mycket liten, så trycket per cm2 blir lätt väldigt stort.

Vad som gäller är att (punkt 4,5 o 6 är klart viktigast):

1) Byta plattan. Har kradborren brännt får man inte rätt på den igen.

2) Se till att dammsuga av kardborren vid byte av slippapper, så att det är rent o greppar så bra som möjligt.

3) Använd rätt slipapper o korn. Inte för fint för arbetet (det medför att avverkningen blir lägre och man trycker hårdare). O byt papper nr de blir slitna, annars börjar man mycket lätt trycka hårdare.

4) Sänk om möjligt hastigheten på maskinen. Högre hastighet genererar mer värme.

5) Tryck mindre på maskinen. högre tryck ger mer värme.

6) Använd hela slipplattan, och undvik i möjligaste mån att vinkla slipen och bara slipa med en liten del av pappret (det ökar trycket per cm2 väldigt mkt att kantra slipen).

7) Om du har en dammsugare kopplad till maskinen så kan detta kyla av pappret....om inte maskinen suger för hårt, för då sugs maskinen mot underlaget (o det blir för högt tryck mer cm2 återigen).


Kanske kan du undvika att slipa så mkt med maskinen genom att skrapa med en hårdmetall elle rparkettskrapa först?
 
  • Gilla
Silte
  • Laddar…
Intressant problem...

Har exakt samma själv nämligen. Min far har en Bosch PDA XXX (minst sju år gammal), alltså en "riktig" deltaslip som han bla använt till sin trappslipning. Mååånga timmar blev det. Själv har jag också kört den ett antal timmar. Och visst syns det på den plattan att den inte är ny, men pappret håller den kvar. Så köpte jag mig en egen maskin, nämligen en PMF 180 E. Och började slipa på samma sätt som med den andra maskinen. Och plattan ger upp snart nog.

Mejlade Bosch om detta problem igår och fick följande svar:

"Vad det gäller PMF 180 E ska det inte vara några kvalitetsproblem med slipplattan. Det kan vara att du trycker för hårt, använder maskinen för länge, kör på fel växel eller kanske är det ett speciellt träslag som gör att slipplattan blir mer varm än vid "vanligt" användande?"

Självklart ställde jag motfrågan; Hur länge får man köra? Tror ni jag fått nåt svar?
 
Ska bli intressant att se om den här tråden visar att det faktiskt är ett kvalitetsproblem med dessa plattor. Kanske finns det fler användare som provat dels en "riktig" deltaslip kontra flerfunktionsverktyget PMF 180 E? Jag hävdar att det skiljer. Men det kanske var bättre förr... Den deltaslipen jag jämför med är ju några år. Sen kan det nog vara som Daniel_N skriver; Man trycker kanske lite för hårt när arbetslusten är som allra störst...
 
Jag har samma problem med en roterande slipmaskin från Bosch med rund slipplatta. Rätt vad det är kastar den bara bort slippapperet och då går det inte att sätta tillbaka igen. Oerhört irriterande.

Jag har slutat använda den och använder nu isället en vanlig enkel billig skakslip där man klämmer fast papperet. Då kan man köra tills papperet är utnött utan att det lossnar.

Jag är helt övertygad om att jag inte har tryckt för hårt med min Bosch. Möjligen har jag köpt för billiga slippapper. Men ändå. Även de papperen som följde med slipmaskinen hoppar bort rätt vad det är.
 
Tack för snabba svar!

Daniel:
1) Jo, jag är inne på andra plattan nu och det blir tydligen inte den sista...
2) OK, ska vara mer noga med det
3) Hade jag inte tänkt på. OK, ska börja med grövre papper.
4) Har som sagt sänkt till 3, får väl prova på 1:an...
5) Ja, att trycket gör stor skillnad har jag ju märkt. Men den här punkten tycker jag som sagt är svårare när jag slipar i taket. Paradoxalt nog är det svårare att trycka lätt när man blir trött i armarna...tappar känsligheten liksom...
6) Här syndar jag ju. Taket är ett paneltak från 1927 och det jag gör nu är att spackla och slipa skador på det. Men panelen har en profil med bl a fasade kanter som jag också blir tvungen att slipa och då blir det ju bara yttersta kanten av skivan som man slipar med...
7) Har ingen lämplig dammsugare, tyvärr.

Jo, jag har skrapat först men spacklet måste jag väl slipa.

Fredrik: Bra - jag funderade också på att fråga Bosch men nu besparade du mig det! Misstänkte i o f s att de skulle svara ungefär så...
 
Pinebar: "En vanlig enkel skakslip", jo jag såg en överkomlig Makita planslip som jag är sugen på. Skulle vara bra i trappan som jag också håller på med. Men uppe i taket är det skönt med PMF:en som är så lätt! Eller så behöver jag mer tid i gymmet...
 
Nämen se där, även jag har upplevt problemet med kortlivande slipplattor på PMF180:an! Även vid snällkörning där man använder maskinens egenvikt kan plattorna rätt snabbt slitas ut tycker jag. Jag har kört med dammsugare. Min tidigare deltaslip var en Biltema billig-väsnas-vibrerar-maskin och inte ens den maskinen hade så usel slipplatta.
 
Okej alla, skönt att höra att jag inte är ensam om det här i alla fall.
Nu har jag gått upp lite i pappersgrovlek, sänkt hastigheten till ettan och är väldigt noga med hur jag trycker fast pappret - med en liten lätt vridning som det står i manualen (DEN hade jag inte öppnat på länge). Och det funkar godtagbart. Så pass att taket blir slipat i alla fall.
 
Slipa taket.... ...nu när det finns ROT-avdrag?!
Slipa, spackla och måla tak, det hyrde vi hantverkare till redan innan ROT-avdraget fanns.;)
 
pinebar skrev:
Jag har samma problem med en roterande slipmaskin från Bosch med rund slipplatta. Rätt vad det är kastar den bara bort slippapperet och då går det inte att sätta tillbaka igen. Oerhört irriterande.

Jag har slutat använda den och använder nu isället en vanlig enkel billig skakslip där man klämmer fast papperet. Då kan man köra tills papperet är utnött utan att det lossnar.

Jag är helt övertygad om att jag inte har tryckt för hårt med min Bosch. Möjligen har jag köpt för billiga slippapper. Men ändå. Även de papperen som följde med slipmaskinen hoppar bort rätt vad det är.
Jag började fundera, är det någon som haft samma problem med FEIN maskinerna... eller är det bara det att bosch har sämre slipplatta på sin maskin?
Någon som kan komentera då det:confused:

Har sett på boschen, men nu börjar det luta mot multimastern då jag kommer att använda den till en del slipande (skulle varit skönt att slippa sladden).
 
Har faktiskt inte använt min Fein till att slipa med, så jag vet inte hur den gör.
 
Jag har slipat med min fein, men dock inte med boschen, så jag kan inte jämföra. Med feinen är det relativt lätt hänt att man bränner kardborren om man är oförsiktig, och om man inte sätter fast papperna enligt instruktion (de ska tryckas fast, sen ska plattan pressas mot något hårt, maskinen ska startas och sen håller man hårt någon sekund, så att pappret "skakas" på plats).

Att plattorna säljs i 2-pack säger väl en del.

Festools deltaslip spelar i en helt annan liga (dock är den ju större o svårare att komma åt med) och jag har knappt slipat med feinen sen jag köpte deltaslipen.
 
Jula har just nu "rea" på boschslipplattor - 49:-
 
Daniel_N skrev:
Festools deltaslip spelar i en helt annan liga (dock är den ju större o svårare att komma åt med) och jag har knappt slipat med feinen sen jag köpte deltaslipen.
Hmm, kanske jag borde kolla in den då också, då jag kommer att slipa en del trappor (bor i en gammal trähuslägenhet på 68m2 och 3 våningar) skulle bli den första Festoolen då :rolleyes:.

Men det kan bli svårt att rättfärdiga 2 nya maskinköp då jag skulle behöva en del av MM:s "färdigheter" också :(

Decisions, decisions, decisions...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.