Kära Byggare! Snälla hjälp mig!

Vi har hittat tomten, vi har hittat hustillverkaren och huset. Allt verkar perfekt... utom prislappen! :'(

Priset vi fick i säljarens första kalkyl avser ett standardutrustat, nyckelfärdigt hus. Efter att ha ägnat många timmar åt att läsa i det här forumet har jag förstått att det i det här läget handlar om att deala o pruta.

Vi är väl inga hantverkare, men kan nog göra en del av det lite enklare slaget o kanske t.o.m lite mer om vi måste.

Så, min fråga till Er som har gjort denna resa är:

HUR KAN JAG FÅ NER PRISET?

- Hur mycket är tex målning utvändigt värt?
- Att lägga golven själv, är det något att överväga?
- Hur stort blir avdraget om man tackar nej till köket o exemelvis kör på ett Ikea-kök som man sätter in själv istället?
- Det här med att låta tillverkaren visa huset, vad är det värt?
- Vitvarorna har jag förstått att man ska köpa själv?

... vad finns det mer??

Tacksam för svar! Det här bara måste gå!!!



 
- Hur mycket är tex målning utvändigt värt?
En hel del.
- Att lägga golven själv, är det något att överväga?
Visst, vi tänker lägga
- Hur stort blir avdraget om man tackar nej till köket o exemelvis kör på ett Ikea-kök som man sätter in själv istället
Det måste du fråga tillverkaren.

Det som direkt påverkar priset är husets storlek. Sedan kan du jaga billig parkett, kakel, klinkers. Tapet plus tapetsera sjäv etc..
 
Att tänka på om man tackar nej till tex kök och vitvaror, är att man går miste om husföretagets mängdrabatt som handlar om gissningsvis 25%. Hur mycket man förlorar är olika för olika husleverantörer. Fråga er säljare hur mycket avdrag ni kan få för just ert kök, så är det lättare att jämföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.