Det är helt galet, man får idé efter idé och vill göra si där och så där, men alltid är det en sak som stoppar en PENGARNA.

Varför är det så?
Kan det vara för att man ska spendera mer tid med familjen istället för alla tokiga idéer eller är det bara så livet är?

En trissvinst eller ett rejält bankrån hade ju underlättat ekonomin, men jag har otur i spel och riskera fängelse har jag ingen lust med :)

Får nog jobba på och ta en idé i taget så har jag fixande att göra tills jag sätter tofflorna!
 
Bankrån är väl ingen ide då dom knappt har kontant uttag i bankerna för vanligt folk.;)
Ta du en idé i taget det får nog dom flesta av oss göra...:)
 
D09
Håller med, så mycket idéer och så lite pengar

Men sakta sakta så tar det form :)

Man får välja bort andra utgifter bara :)
 
Värdetransportrån.
Gör det idag senast imorgon, snutarna är upptagna med en show då.
 
D09
Men gör det inte i Stockholm ;)

Påminner om bankrånarna som rånade en bank under ett toppmöte i Stockholm..

Lyckat när det fanns poliser i varje gathörn, helikoptrar i luften ha ha

Slutade med att rånarna fick dyka ner i en sopcontainer 😀
 
  • Gilla
RulleBulle
  • Laddar…
Kanske försöka sno en barack idag?
 
  • Gilla
MTech och 2 till
  • Laddar…
Jag och hustrun har kört med följande strategi för att kunna hålla en hyfsat hög renoverings- och förbättringstakt på huset trots att vi brände lejonparten av besparingarna då vi köpte huset och sedan dess haft en konstant försvagning av inkomsten (föräldraledighet mm).

  • Vi har avsatt den mindre av våra löner (minus några tusen) helt till bostadsrelaterade utgifter. Det har i praktiken skapat ett renoveringsutrymme på 3000-10000 per månad. Vi är visserligen hyfsat välavlönade normalt, men under föräldraledigheten så blir det inte överdrivet fett. Då det inte flödar över av pengar på konsumtionskontot så får man tänka efter hur man använder pengarna och prioritera en del.

  • Hög grad eget arbete, vi har bara anlitat hantverkare till stora och svåra saker och då gjort rivning, sopkörning, målning och liknande själv.

  • Vi har byggt upp en investeringslista på saker vi vill köpa till hemmet och sådant vi behöver till planerade renoveringar, och därefter köpt saker på listan när det dykt upp bra köp på blocket och tradera eller riktigt bra erbjudanden. T.ex. hade vi badrumsplaneringen helt klar ett halvår innan byggstart så vi kunde köpa in en del dyra grejor (blandare, dusch, toa, golvvärmetermostat, handdukstork mm) till omkring halva nypriset. Och då var det nya grejor kvalitetsgrejor också. Det är ofta det dyker upp helt nya varor på blocket och tradera, ofta handlar det om felköp.
  • Accepterat att det tar lång tid, och att huset inte behöver bli "klart" med en gång. Vi är nöjda med att det hela tiden blir lite bättre.
 
Jo även vi tar bit för bit, har saker planerade för ett par år framåt, men sen kommer det ideér som man vi köra NU!!

och så börjar man räkna på det att ja om vi gör det som kommer kosta 20 000 så får resten skjutas på och det vill man inte heller....

Nej några miljoner i lottovinst och ta tjänstledigt ett år de hade varit grejer det! :)
 
Kalasclas skrev:
Jo även vi tar bit för bit, har saker planerade för ett par år framåt, men sen kommer det ideér som man vi köra NU!!

och så börjar man räkna på det att ja om vi gör det som kommer kosta 20 000 så får resten skjutas på och det vill man inte heller....

Det värsta är inte det planerade , utan det oplanerade som alltid kommer olägligt. :sly:
Tex. Trasiga vitvaror , bilar som går sönder o måste repareras (ja listan kan nog göras lång). ;)
Det brukar alltid vara något som tar kraft , tid o pengar från planerade grejor.
Som tur är har inget oplanerat drabbat mig nu på väldigt länge..
 
Oplanerade vågar jag inte tänka på :)

har klarat mig bra senaste tiden oxå, men det kommer väl något lagom till jul...
 
Micro skrev:
Bankrån är väl ingen ide då dom knappt har kontant uttag i bankerna för vanligt folk.;)
Ta du en idé i taget det får nog dom flesta av oss göra...:)
I dag är det ju bankerna som rånar...

Konsten att bli rik är inte att tjäna mycket, utan att göra av med lite.
Själv tjänar man lite och gör av med mycket. Men lyckligare av pengar tror jag inte jag skulle bli.
Men en minigrävare skulle göra mig glad, och en fyrhjuling och massa tid till att fiska. En bil som inte gått 37k mil.

Äh, lika bra att starta bank, stänga kl 15 och pengarna rullar in ändå. Tid och pengar över. Klart!
 
Jag håller med dig Mell..Lagom med pengar är nog bäst , tror inte jag skulle vara lyckligare som ekonomisk oberoende.:p
Vad skulle man då göra ? Aldrig få drömma om att köpa ... Bara handla o se glad ut.;)
 
Kanske inte ekonomiskt oberoende, men nån miljon att shoppa upp på lite tankar och ideér hade inte varit fel :)
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Micro skrev:
Jag håller med dig Mell..Lagom med pengar är nog bäst , tror inte jag skulle vara lyckligare som ekonomisk oberoende.:p
Jag ser ingen gräns för hur mycket pengar jag skulle kunna använda.

Svenssonläge) Som nu, med en normal inkomst, så kan jag leva gott men det krävs hela tiden prioriteringar och jag är beroende av att ha ett jobb. Jag kan långsamt bygga upp en mindre förmögenhet genom sparande.

VD-lön) Hade jag haft dubbelt så mycket nettoinkomst hade jag kunnat förbättra den matriella miljön något (nyare bil, lite fetare hus, mer restaurangmat) och kunnat ta ut mer semester. Vara ledig hela somrarna, hela julen, påsklov, sportlov och någon vecka här och där. Det hade varit kalas! Mer tid för skidåkning, cykling och umgänge med familjen. Jag kan långsamt bygga upp en mindre förmögenhet genom sparande.

Framgångsrik entreprenör) Med nettoinkomster i klassen 250k / månad hade jag dessutom kunnat unna mig all tänkbar vardagslyx. Familjen hade kunnat jobba eller pyssla med vad de ville.

Företagsägare) Om man har kontrollen över ett större företag så kan man dessutom utöva ett tydligare inflytande över sitt område. Man blir en lokal makthavare och kan påverka kommunal planering, sponsra idrottsklubbar och konst, mm. Exempelvis som Balticgruppen i Umeå.

Multimiljardär) Om man kontrollerar ett riktigt stort företag så kan man börja utöva storskaligt inflytande. Man kan driva teknikutveckling, påverka politiken, göra världen lite bättre. Exempel: Elon Musk, Bill Gates. Vill man kan man också lyxa sig som en kejsare (skaffa en enorm yacht, flyga en egen boeing 747, bo på ett enormt slott),
 
  • Gilla
gockemannen och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Jag ser ingen gräns för hur mycket pengar jag skulle kunna använda.

Svenssonläge) Som nu, med en normal inkomst, så kan jag leva gott men det krävs hela tiden prioriteringar och jag är beroende av att ha ett jobb. Jag kan långsamt bygga upp en mindre förmögenhet genom sparande.

VD-lön) Hade jag haft dubbelt så mycket nettoinkomst hade jag kunnat förbättra den matriella miljön något (nyare bil, lite fetare hus, mer restaurangmat) och kunnat ta ut mer semester. Vara ledig hela somrarna, hela julen, påsklov, sportlov och någon vecka här och där. Det hade varit kalas! Mer tid för skidåkning, cykling och umgänge med familjen. Jag kan långsamt bygga upp en mindre förmögenhet genom sparande.

Framgångsrik entreprenör) Med nettoinkomster i klassen 250k / månad hade jag dessutom kunnat unna mig all tänkbar vardagslyx. Familjen hade kunnat jobba eller pyssla med vad de ville.

Företagsägare) Om man har kontrollen över ett större företag så kan man dessutom utöva ett tydligare inflytande över sitt område. Man blir en lokal makthavare och kan påverka kommunal planering, sponsra idrottsklubbar och konst, mm. Exempelvis som Balticgruppen i Umeå.

Multimiljardär) Om man kontrollerar ett riktigt stort företag så kan man börja utöva storskaligt inflytande. Man kan driva teknikutveckling, påverka politiken, göra världen lite bättre. Exempel: Elon Musk, Bill Gates. Vill man kan man också lyxa sig som en kejsare (skaffa en enorm yacht, flyga en egen boeing 747, bo på ett enormt slott),
Många säger att man inte blir lyckligare av pengar men jag är beredd att prova.
Har svårt att tänka mig i dagsläget att jag inte skulle bli sjukt lycklig av att bli ekonomiskt oberoende.
 
  • Gilla
Blindnit och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.