Frågan brukar ju dyka upp ibland, så nu när jag sitter med fakturan i hand kan jag berätta vad vårt avlopp kostade. Förutsättningar: Hus på Gotlands landsbygd, vi anlade en trekammarbrunn med slamavskiljare samt en utökad markbädd a´ 30 kvm (pga lerig jord). Det är ganska långt från huset till avloppet, dessutom fick entreprenören bila upp källargolvet och lägga om avloppsrören där, och förbereda anslutning av ny avloppsstam (som vi ska fixa nån gång ...). Vi beställde inte någon återställning av marken (gräsplantering etc), utan nöjde oss med att de plattade till efter sig eftersom det mesta av grävarbetet skedde på ängsmark. Vi har heller inte kunnat ta bort den gamla brunnen (!), en tät konstruktion från 40-talet som var full med vatten och annat; den får ligga kvar tills det sjunkit undan lite i sommar. Jobbet tog omkring en vecka (enligt grannen som övervakade för vår räkning).

Material/maskinkostnad: 60 409
Arbetskostnad: 39 000
Rotavdrag: 19 500

Totalkostnad: 79 909 kr.
 
Låter rimligt.
 
Redigerat:
Kan ju komplettera med mina uppgifter då....Alltid skrämmer de någon ;=)

Baga Easy med efterföljande BAGA Biotank, nedgrävning 3 meter från huset, rent grus att gräva i således inga som helst problem med någonting. Förankring av tankarna på grund av högt grundvatten...

Totalt 160 000:-
 
Redigerat:
Hur fördelade sig de 160 000 på material och arbete?
 
joflopp skrev:
Hur fördelade sig de 160 000 på material och arbete?
Vet faktiskt inte, vi fick ett fast pris på rubbet och kan inte utnyttja nåt rotavdrag...men räkna med att materialet går på nånstans mellan 100 000 och 120 000 skulle jag tro.
 
60 000 kr för trekammarbrunn i Norrtälje med infiltration 40 kvm (utökad) inkl rotavdrag. Draget från husliv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.