Hej på er!
Jag och frun har nyligen lagt ut matjord på vår blivande gräsmatta. Vi planerade först att invänta hösten med att så gräs, men några grannar har kommit med invändningen att jorden kommer bli stenhård och totalt invaderad av ogräs och rekommenderar oss således att så nu. Det vore intressant att höra fler åsikter!

Kontext:
- Gräsmattan kommer bli drygt 600m2.
- Vi har dålig tillgång till vatten; en dagvattenbrunn à la 3.5m3 (vi vill inte vattna med den gemensamma vattenanläggningen i denna torka).
- Vi befinner oss i Stockholmsområdet.

Om vi inte sår nu tänkte jag hyra en jordfräs från tex Ramirent i höst för att luckra upp jorden för att förhoppningsvis få död på ogräset. Nog ska inte jorden bli för hård för en fräs?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om du inte är säker på att kunna vattna gräsfröna flitigt tycker jag att alternativet att så nu faller bort. Det vore ju mycket tråkigt om fröna börjar gro men sen torkar bort.

Men ogräs kommer säkert att gro under tiden för det finns ju sånt som är mindre torkkänsligt än gräs.

Jorden blir inte så hård att en fräs inte fungerar.
 
Jag tror inte att torkan blir något problem i sommar faktiskt.

En gammal sanning om sommaren är att det vänder efter midsommar. Har det varit varmt innan dess så blir det regnigt efter — och tvärtom.

Hittills har sommarvädret följt den principen även i år. Därför tror jag inte på något 2018 2.0 i år.

Men det är ju alltid svårt att göra prognoser. Särskilt om framtiden.
 
BirgitS
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tror inte att torkan blir något problem i sommar faktiskt.

En gammal sanning om sommaren är att det vänder efter midsommar. Har det varit varmt innan dess så blir det regnigt efter — och tvärtom.

Hittills har sommarvädret följt den principen även i år. Därför tror jag inte på något 2018 2.0 i år.

Men det är ju alltid svårt att göra prognoser. Särskilt om framtiden.
Jag har för mig att för några år sen var det värmebölja i juni, rätt dåligt i juli och sen värmebölja i augusti igen. Häromkring i alla fall. ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Jag tror inte att torkan blir något problem i sommar faktiskt.

En gammal sanning om sommaren är att det vänder efter midsommar. Har det varit varmt innan dess så blir det regnigt efter — och tvärtom.

Hittills har sommarvädret följt den principen även i år. Därför tror jag inte på något 2018 2.0 i år.

Men det är ju alltid svårt att göra prognoser. Särskilt om framtiden.
Spå i groggen kan man alltid göra, men gräsmattor skojar man inte med ;-)
Som gräsmattenovis kan jag inte hjälpa, men vatten är iaf tricket till en grön gräsmatta så finns inte vatten får du vänta tills du har tillgång till det.

/W
 
Att anlägga en gräsmatta är mest fördelaktigt slutet på augusti/början på september. Markfukten ger mycket bra förutsättningar gör ett lyckat resultat utan speciellt myckeyt vattning.

Visst, det fungerar nu också men då krävs att marken hålls konstant fuktig.

Jag har provat alla varianter och skälet till att så mitt i sommaren under en torrperiod är att få njuta av gräsmattan innevarande sommar.

Vem vet, du kanske inte lever nästa sommar.
 
Claes Sörmland
Köp ett rensjärn i form av en bygelhacka och ta en liten tur varannan vecka så håller du ogräset stången till du kan så i augusti. Rätt avkopplande. Denna typ av redskap:

Trähandtag, svart metallhuvud, snöskyffel, långt skaft, snöborttagning, manuell snöröjningsredskap.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag skulle så till hösten. Ogräset försvinner dessutom med tiden.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Vattnet är viktigaste faktorn. Jag sådde en plätt för ett par veckor sedan och vattnade sporadiskt och det har tagit sig fint med bara en del målla som jag klipper ner. Har en ny plätt jag ska så så snart jag fått ordning på jorden. Men då har jag god vattentillgång om det krävs.

Hade i dina skor också väntat till hösten. Om inte så för att då ha bättre tillgång till vatten.
 
Så nu och i höst.
De plantor av gräs som klarar sig får ett försprång och ni får mer gräs snabbare. De plantor som dör förbättrar jorden. Har ni tur kommer det tillräckligt med regn för att få en bra etablering.

Sen behövs det ingen fräs för att så gräs, kratta bara ner det i ytan och sen är det vatten i lagom mängd som gör resten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.