Hej!

Vi bor i Umeå och hade planerat att så vår gräsmatta (ca 1500 kvm) nu under slutet av augusti/början av september. Dessvärre har det varit väldigt regnigt i flera veckor så vår "jordgubbe" har inte lyckats få fram någorlunda torr jord att leverera, därav är idag bara halva tomten täckt med jord och vi inväntar nu en torr period för att få dit resten.

Frågan vi nu ställer oss är om det ens kommer vara lönt att lägga ut några frön redan i höst, eller om det är lika bra att vänta tills värmen kommer i vår? Själva gräsfröna är visserligen en väldigt liten kostnad i det stora hela, men är det helt bortkastat att lägga ut dem under andra halvan av september/början av oktober väntar vi förstås hellre.

Eftersom jorden ännu inte har kommit är det även svårt att sia om när det ens kan bli aktuellt att så, men i bästa fall om två veckor så då är vi ju i slutet av september. Än så länge är det ju skapligt varmt på dagarna, 15-16 grader och runt 7-10 på nätterna, men det har varit någon enstaka natt med temperaturer ner mot 5 grader. Fröblandningen vi valt är den här, om det nu spelar någon roll för vårt stundande beslut:
https://www.plantigo.se/froer-lok/grasfro/grasfro-norr-park-15-kg.html
 
Jag har sått gräsmatta i Umeå i september och det har gått bra. Fick rådet på plantskolan att täcka fröna med markduk för att hålla uppe temperaturen under natten och set blev en fin gräsmatta. Man ska nog ha lite tur med vädret dock :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Jag har sått gräsmatta i Umeå i september och det har gått bra. Fick rådet på plantskolan att täcka fröna med markduk för att hålla uppe temperaturen under natten och set blev en fin gräsmatta. Man ska nog ha lite tur med vädret dock :)
Tack för snabbt svar! 1500 kvm markduk blir dock inte billigt, så det vill vi helst slippa. I så fall har vi hellre lite tålamod och väntar till våren :)

Får väl hålla koll på prognoserna när jorden väl kommit på plats, ser det ut att vara hyfsat varmt de närmsta veckorna kan vi ju chansa och så ändå, och tar det inte fart till våren får vi ta en sväng till med frön...
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
KristinaRT
Det är inte alls fel att försöka så nu, och sedan så i om det finns områden som inte tagit sig.
Gräs växer så länge temp är över 4-6 grader, och även om det inte hinner växa mycket är fröna helt redo till våren
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Det är inte alls fel att försöka så nu, och sedan så i om det finns områden som inte tagit sig.
Gräs växer så länge temp är över 4-6 grader, och även om det inte hinner växa mycket är fröna helt redo till våren
Aha, okej, det låter ju ändå lovande. Säg att det är hyfsat varmt på dagarna den första tiden, men precis på gränsen eller lite för kallt på nätterna; går det bara långsammare eller förstöra fröna på något sätt? Eller växer de när det är nog varmt och blir bara vilande när det är för kallt?
 
E Emmy Persson skrev:
Aha, okej, det låter ju ändå lovande. Säg att det är hyfsat varmt på dagarna den första tiden, men precis på gränsen eller lite för kallt på nätterna; går det bara långsammare eller förstöra fröna på något sätt? Eller växer de när det är nog varmt och blir bara vilande när det är för kallt?
Sålänge fröna hinner ”ta sig” litegrann innan frosten kommer är det lugnt.
 
Så! Om bara var tionde frö gror så kommer det ändå bli gräsmatta eftersom gräs är det enda som tål att klippas kort
 
Jag skulle nog lagt en tusenlapp på gräsfrö och chansat. Man vill ju inte att ogräset hinner före.
 
Steeldragon
Vi sådde vår gräsmatta sent i oktober för några år sedan, det bev hur bra som helst. Så det är bara att köra på.
 
Mikael_L
Jag sådde i slutet av november (lite längre söderut dock), det hände absolut inget innan det blev minusgrader och snön kom osv.
Men jävl*** vad det satt igång att växa så fort det blev lite vårvärme året efter. :)

Jag skulle lätt välja att slänga ut frön nu i höst, hur sent det än blir (bara det inte kommit snö).
Och sen vara beredd på att stödså lite till våren ifall det är någon fläck det inte tagit sig på.

Och tar det sig inte alls är det väl bara att köpa nya gräsfrön, det är ju ingen stor kostnad, men jag skulle vara förvånad om det blir så.
 
Nu ska vi se - vi sådde tillslut i höstas men inget hände innan vintern, så nu hoppas vi på att det snart ska sätta fart. Hur varmt måste det bli och hur länge måste det hålla i sig för att fröna ska kunna gro? Kan man tänka sig att det borde ske ungefär samtidigt som grannarnas färdiga mattor blir gröna?
 
Jorden behöver vara 7 grader innan gräset växer och gror. Men risken är nog stor att merparten av de frön ni sådde i höstas inte kommer gro efter en vinter i jorden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jorden behöver vara 7 grader innan gräset växer och gror. Men risken är nog stor att merparten av de frön ni sådde i höstas inte kommer gro efter en vinter i jorden.
Vi är medvetna om den risken, men de flesta som svarade i höstas trodde att det skulle ta sig nu i vår ändå. Eftersom vi redan hade köpt fröna så sådde vi, tar det sig inte får vi göra om det - inte hela världen. Men OM det tar sig, kan man tänka sig att det sker ungefär vid samma tidpunkt som färdiga gräsmattor återfår sin gröna färg efter vintern? Är ju inte så ofta man går ut och stoppar en termometer i marken
 
Mikael_L
Jag sådde en liten plätt i November för några år sedan, såg inte ett skit komma upp, och plötsligt kom det snö ner istället.
Men tusan vad bråttom det fick att växa upp när våren kom, det var helt oproblematiskt för mig i alla fall.
Men det hände inget förrän det i princip blivit plusgrader dygnet runt, och kanske uppåt 10 grader mitt på dagarna.
 
  • Gilla
Emmy Persson
  • Laddar…
Det kommer garanterat att växa, men du får ge det ordentligt med tid! Jag sådde i nov 2018, mitt gräs var inte bra förns slutet på juni 2019! Men då var mitt problem bristen på gödsel och näring...

Så ett tips är att ni drar på lite gödsel för att ge gräset lite skjuts nu efter vintern. Typ YaraMila Pro Magna 11-5-18...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.