Jag har för planer att köpa färdig gräs i rullar men min pappa försöker övertala mig att vi kan så gräs och det kommer bli lika fint som färdig gräsmatta plus att det kommer att kosta 10ggr mindre.
Min fråga är vad tycker ni och hur långt tid tar det för gräset att växa?
 
harry73
Det beror på dina förutsättningar:
- Har du barn som vill leka på gräset
- Kan du tid att vattna gräset (även dagtid om det är varmt och torrt)
- Ska du göra allting själv eller hyr du in folk
- Hur många kvm
 
Jag har barn men dem kan leka i lekparken så länge. Jag har tid att vattna,har kanske 200-220 m2.Jag tänker göra allt själv med min pappa.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Köp rulle, det kommer ju inte gå att leka på gräsmattan på hela sommaren annars. Det är ju inte så mycket pengar det handlar om.
 
Stefan N skrev:
Köp rulle, det kommer ju inte gå att leka på gräsmattan på hela sommaren annars. Det är ju inte så mycket pengar det handlar om.
Även om han rullar ut gräsmatta nu så kommer det inte gå att leka på den förrän sent i höst, (det beror såklart på "hur" man leker..)

Och priset hamnar på mellan 5 och 7000:-, istället för några hundralappar för gräsfrön..

Vi rullade ut vår gräsmatta på ca 250m2, och det kostade drygt 7000:- + frakt.
 
harry73
Gräsrulle är inte mycket mindre arbete eftersom förarbetet är detsamma
 
Min rekommendation är att så gräs, även om det inte är perfekt att så nu på sommaren. Så länge du kan vattna ordentligt funkar det dock.

Gräsmattan tar sig snabbt och kommer att vara fin efter väldigt kort tid. Det tar förstås lite längre tid innan man kan utsätta den för lek, men det är en fröjd att se en gräsmatta växa fram dag för dag.

Dessutom skulle jag säga att det är mycket enklare att så än att rulla ut.
 
Vi bor i ett stort område byggt 2009. Min egen erfarenhet säger att de som har rullat gräs har gräsmattor som ser lite tröttare ut. De som har sått har mycket mer klöver än de som har rullat.
 
Vi sådde själv och jag blev förvånad över hur snabbt det gick. Jag tror att det tog 6 veckor innan jag klippte gräset första gången så det tar inte så vansinnigt lång tid. Och rör det sig bara om ca 200 kvm så är det inte heller särskilt besvärligt att vattna heller.
 
Rullgräs bara om man har bråttom och för tjock plånbok. Det tar bara ett år innan en sådd gräsmatta är minst lika bra som en utrullad.
(Gräsfröt som Lidl säljer är jättebra..)
 
Tycker själv det är mer problem med att inte få gräset att växa.
Växer alltid bäst där det inte ska tycker jag.
 
Jag har precis gjort både och.. Sådde nämligen och dagen efter frågade grannen som hade rullat om vi ville ha de som blev över och det tog vi till vår ena kortsida. Det var himla smidigt att rulla ut men MYCKET vattning krävs för att de inte ska torka. Nu 3 oveckor efter är det tjock men inte riktigt fint än då det är en del skarvar samt några uttorkade områden, dock ska de ta sig sägs de..

Men som sagt vi sådde samtidigt och över de vi sått la vi fiberduk och har idag en fin grön matta, dock inte så tät än. Men för att de gått 3 veckor är vi vädigt nöjda med resultatet, redan fått klippa 2ggr.. så med tanken på att helheten hade jag nog valt så. 1200 kontra 12000 som de hade kostat för oss att rulle är det inte värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.