Hej alla!
Som de flesta projekt så har vår blivande gräsmatta försenats - först skulle det nybyggda huset få färg och sen tillstötte ett envist ryggskott :(

Men nu har vi en kille som grovplanerar vår tomt med traktor (tar bort översta jordlagret inklusive allt ogräs, fyller på med ny jord och tillser marklutningar). Men sen är ju frågan om det blivit för sent på året för att så gräs... Vi har haft ett par frostnätter redan (Norrbottens kustland) och det är väl knappast bra?

Man kanske får vänta till våren och då först fixa lite mindre sättningar och sen så gräsfrö...

Vad tror ni?
/Rikard
 
H
Jag skulle absolut vänta till våren med att så, bästa sättet tror jag är som du var inne på att planera marken för sådd och låta vintern ha sin gång och låta marken sätta sig, sen till våren så kan du jämna till det sista som har sjunkit sen så.

Lättare att göra så än att dressa och stödså en lagd gräsmatta.
 
Jag skulle lätt så nu!! Sådde förra våren och sen blev det torka, resultatet blev ju sådär. Själv tänker jag rulla gräs om ca 2 veckor. Hösten är mycket fuktigare så det är bättre att så då.
 
bor också vid den vackra kusten i norr. tänker baske mig så i år! vet flera som har sått sent och det har gått bra. sen får man så mycket gratis av att så på hösten....
 
Jag hade sått nu! Gjorde det för några år sen och det blev bra!
 
Jag sådde för 2 v sedan.
Kanon inget ogräs alls. tar ifs lite längre tid efter som det inte varit så varmt.
Men jag har inte behövt tänka på någon dyr bevattning av det kommunala vattnet pga allt regn :)

Jag skulle sått nu
 
Inte helt ovanligt att man sår på hösten, balansen mellan ogräs och gräset blir till fördel för gräset desutom.
 
Vi sådde i slutet av september (Västerbotten) och gräset hann komma upp litegrann innan vintern slog till. För grannarna hann gräset inte ens komma upp, men deras gräsmatta tog fart på våren i alla fall. Så nu med andra ord. Till våren är jorden så kompakt att det blir svårare att mylla ner gräsfröet.
 
Nu bor jag visserligen mycket längre söderut, men vi sådde på en bit av tomten i november förra året, med gott resultat.

Förra vintern var visserligen väldigt mild, men det kom en del snö redan inom en månad efter sådden, när det i princip inte kommit något gräs, och det verkade inte skada så mycket. Under våren växte gräset till sig och på sommaren var den färdig.
 
P
Sådde idag. Jorden var ganska fuktig men soligt och det verkar inte bli något regn närmaste dagarna så frågan är om man ska vattna?
 
F
September är absolut bästa månaden för nyanläggning av gräsmatta så det är bara att så...
 
Peter_K skrev:
Sådde idag. Jorden var ganska fuktig men soligt och det verkar inte bli något regn närmaste dagarna så frågan är om man ska vattna?
Tror inte du behöver vattna.
Det är så fuktigt på kvällar, nätter och morgonen. det borde räcka.
Solen är inte så stark heller.
 
Kan tillägga att när vi höstsådde för nåt år sedan kom värmen tillbaka en sväng på hösten, vilket var tillräckligt för att gräset skulle börja växa. Då hade det stått still i någon månad pga kylan, men tydligen inte frusit sönder. Vi slängde ut ca dubbelt så mycket frön mot vad förpackningen sa, och det är helt underbart gräs... Kan se om jag hittar någon bild på hur det såg ut då.
Hur som helst, ju förr gräset kommer upp, desto mindre problem med ogräs...
Själv avskyr jag att så på våren då alla fåglar äter upp fröna och man får komplettera hela tiden...
 
Det finns ytterligare ett skäl till att undvika att så på våren och det är att gräsmattan ofta är för mjuk för att klampa runt med såmaskinen på då.
 
Jag sådde för tre veckor sedan. Först hände ingenting, sedan ingenting, sedan ingenting och sedan kom det gräs! Nu är det ca 4 cm högt och det börjar likna en matta. Lite sol hjälper till. Har vattnat lite vid några tillfällen. Funkar finemang att att så i september skulle jag säga.
(bor i stockholmsregionen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.