Nu är ombyggnaden av vårat kök så gott som klart förutom vid spis/vedpanna.. Bifogar lite bilder på före och efter,,
försökte bifoga en ritning på köket, men den låg i fel fil. köket är på 30 kv, lika 15 matrum o 15 kök.förutom att sätta in nya skåp och luckor så har vi slagit igen ett fönster och den gamla öppningen in till köket för att få plats med fler skåp. befintliga ingången är numera fr matrummet. tidigare var en öppning mellan köket o matrummet på 90 cm, och nu öppnade vi upp den så mkt som gick.
alla listor + tak är numera i vitt och takbjälkarna blev i mörk lasyr. flytt av vattenburet element till fönstret i matrummet.
Vi valde matta till köket för att förhoppningsvis få golvet lite varmare.. och mjukare att st/gå på än tex klickgolv.
Till veckan ska vi fortsätta med det som ska vara på var sida om vedpanna, till vänster blir ved i stora öppningen och i lilla tändstickor mm som behövs för att tända. till höger om spisen bad jag att plåtslagen skulle göra 3 hyllor som jag kan ha värmeljus i:) troligtvis kommer vi att måla detta i liknande färg som vedpannan.
Smaken är som baken, men jag är helnöjd med vårat nya kök och passar väldigt bra i vårat hus för övrigt. är byggt 1910.
TACK alla på forumet som hjälp till med tips som ni gett mig under renoveringen gång:)
 
  • gamla köket.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gamla öppningen mellan matr. och kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ny ingång t köket fr hallen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • matrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köket, satt igen fönster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt kök.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt kök 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vedpanna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nytt kök m vedpannan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
inga kommentarer? trots att så många varit inne o kollat...
 
Det ser ut att vara ett av de bäst planerade U-kök jag har sett. Snyggt jobbat. Använder ni vedspisen?
 
TACK så mkt :D vi använder vedpannan i stort ett hela tiden, om det är många minus el att vi reser bort har vi en luftvärmepump att ta till. Vedpanna + vedspis hade vi innan renov. men pga att vi behövde mer plats så fick vi avvara vedspisen. Vi flyttade vedpannan både i sidled och höjd så att det skulle stämma in med skåphöjden.
 
Riktigt snyggt och ser luftigt och lättarbetat ut! Har ni pärlspont även bakom spisen, eller är det något annat där?
 
Ja, det blev bra att arbeta i köket. lagom till allt.. Det ser ut som pärlspont men är en mdf skiva som vi limmat dit och sen målat. väldigt smidigt att sätta upp och ser ut precis som spånt.
 
såg fel Ella.. :rolleyes:
är inget bakom spisen än, men kommer att bli mdf. men med en glasskiva framför, annars blir det svårt att hålla rent..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.