Har ni några bra tips på hur man sår ett äppelträd? Jag trodde man gjorde det på våren vilket jag nu har läst är fel så nu ångrar jag mig att jag inte sådde det i höstas när jag först började fundera på ett äppelträd.

Så jag tänkte kolla om man skall plantera ett helt äpple på hösten eller bara stjärnorna? och på vilket djup skall man så? :confused:
 
Eftersom äpplen faller på hösten måste det ju vara mest naturligt att så på hösten.

Men varför så?
 
Noseone skrev:
Men varför så?
Billigt! Häftigt om man lyckas! Misstänker dock att det kan vara svårt...
 
...dessutom kommer dessa äpplen (om fröet gror) smaka vidrigt surt. I princip alla äpplesorter är ympade på en grundstam.
 
Ja, men det blir väl ändå äpplet som man tar fröt från som blir det nya trädet å därför borde det smaka som ursprunget? Däremot så brukar inte bra äpplen å bra rotsystem etc va samma sak.
 
"Billigt" känns inte som ett så bra argument.

Tänk vad jobbigt att vänta i tio år bara för upptäcka att äppelträdet ger oätliga äpplen och trädet är allmänt svagt etc.

Finns det inget du kan spara in på för att plantera ett riktigt träd?

/A
 
Noseone skrev:
Ja, men det blir väl ändå äpplet som man tar fröt från som blir det nya trädet å därför borde det smaka som ursprunget? Däremot så brukar inte bra äpplen å bra rotsystem etc va samma sak.
Det kan bli goda äpplen, det kan också bli mindre goda äpplen. Många goda sorter har uppstått genom att man korsat två sorter. Vid frösådd i naturen vet man inte vilken som är pappan, så det kan bli vad som helst. Det är en slump, helst enkelt, och det krävs tålamod innan man får smaka resultatet.

Du kan låta ditt frösådda träd växa upp så pass att du smakar på äpplena. Är de inte goda kan du ympa på olika sorter på de olika grenarna så får du ett familjeträd.

Du kan också använda ditt frösådda träd som grundstam för att ympa på en enda sort i marknivå. Det måste då göras när det är ett ungt skott. Vad är det för vits med det då i stället för att köpa färdigt träd? Jo, träd som ympats på frösådd stam har längre livslängd och större motsåndskraft mot sjukdomar än de som ympats på massproducerade klonade grundstammar. (Läste en diskussion om det någon gång - återkommer om jag hittar den).

Om du vill ha ett äppelträd som ett vårdträd på familjeegendomen, och som dina barnbarn och barnbarnsbarn ska kunna plocka äpplen från medan de tänker på sin förfader, då är det fint att göra på detta viset.(y)
 
Redigerat:
harry73
Kom ihåg att man behöver minst två äppelträd som blommar samtidigt om man vill få äpplen
 
Nja, det räcker ju att någon av grannarna har ett som kan pollineras av ditt. Så alltsomoftast så är detta alls inget problem.
Bina flyger ju en bit...
 
harry73
Om dom bara inte försöker att pollinera grannens körsbärträd eller storbondens raps :)
 
Borde också vara en skön känsla att se ett träd växa från inget till något stort, och som man själv har sett till att det sker :) Smakar frukten bra så är det en bonus.
 
Gör det som ett kul experiment men är det äpplen du vill ha så välj en annan metod.
 
Tack för alla svar så det är på hösten man skall stoppa ner kärnorna i marken? Skall man stoppa ner ett helt äpple eller bara kärnorna, någon föreslog att man skulle torka kärnorna lite för att öka chansen för ett lyckat resultat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.