Hej!

Jag har kört under radar ett tag och uppskattat mycket at följa i detta forum men för första gång har en fråga själv.

Vi har byggt kök hemma och anlitat firma att göra vissa moment, bland annat sätta kakel för att vara trygga att det blir bra.

Min fru har även tidigare påpekat till firman på plats att hon är väldigt petig och ser hellre att få fråga eller lägga fokus på vissa saker än att få överaskningar vid tveksamheter.

Efter hemkomst under veckan blev man bemöt av följande (se bilder). Vi kontaktade direkt och fick svar "det går inte att få bättre i gamla hus" till saken är att den 45 graders vägg har byggts av firman själv och att vad jag kan se så är det det översta 3 rader som är "sämst" och det ser ut som att man har vinkelmässigt tänkt fel plus att kapat kaklet för kort. Vi anser att med lite mer tid och tänkande hade det kunnat se mycket bättre ut.

För mig är detta inte bra, man ser det direkt när man kommer i köket. En helt öppen fråga är vi för petiga? och är det verkligen så att det inte går att få bättre än så här?

Kakel i kök med dålig passform och fel vinklar i hörnet, synliga skarvar och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med vitt kakel och synliga ojämnheter vid en hörnvägg med eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat kök med vit subway kakel, gråa skåp och vit bänkskiva under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ursäkta ser amatörmässigt ut. Skulle inte godkänt detta.
 
  • Gilla
airwalk
  • Laddar…
Vilken vägg är det som inte är rak? På bilden du tagit på håll känns det som ytterväggen till höger lutar, stämmer det?

Nu är ju jag också en glad amatör, men jag har satt sånt där kakel med fasade kanter en gång, och det var ju inte enkelt att få hörn som såg vettiga ut...
 
  • Gilla
airwalk
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken vägg är det som inte är rak? På bilden du tagit på håll känns det som ytterväggen till höger lutar, stämmer det?

Nu är ju jag också en glad amatör, men jag har satt sånt där kakel med fasade kanter en gång, och det var ju inte enkelt att få hörn som såg vettiga ut...
Det kan var ytterväggen som lutar (sant) men samtidigt så längst ner till vänster vid den andra föster lutar kaklet innåt också, dock blir man inte alls lika störd av detta.

Men kanske det jag funderar på mest är, även om väggen lutar, kan man inte lägga lite extra tid i förberedelse av underlaget att få det att fungera bättre och få en snyggare slutresultat?
 
sunnis
Det där typen av kakel i halvförband och vinklar kan vara riktigt svårt att få bra oavsett. Bäst är det nog att sätta en list så att kaklet får ett rakt avslut för att vara säker på slutresultatet blir bra.
 
  • Gilla
airwalk och 1 till
  • Laddar…
Alltså, men... Utan att lägga mig i själva uppsättnings-kvaliten, men är inte grundtesen vid hörn att man fortsätter med den biten som kapades bort från biten före vinkeln ? Det där ser ju helt absurt ut! :dizzy:

*mental notering* när det är dags att kakla vårt nya kök om nån månad eller två så är det lika bra att ta semester och punktbevaka plattsättaren så att det inte sker något liknande...
 
  • Haha
  • Wow
Misham76 och 1 till
  • Laddar…
F Filurskan skrev:
Alltså, men... Utan att lägga mig i själva uppsättnings-kvaliten, men är inte grundtesen vid hörn att man fortsätter med den biten som kapades bort från biten före vinkeln ? Det där ser ju helt absurt ut! :dizzy:

*mental notering* när det är dags att kakla vårt nya kök om nån månad eller två så är det lika bra att ta semester och punktbevaka plattsättaren så att det inte sker något liknande...
Det hade jag noterat men inte tänkt så mycket på. Men ja, det kanske hade varit bättre om man hade inte jobbat......
 
sunnis sunnis skrev:
Det där typen av kakel i halvförband och vinklar kan vara riktigt svårt att få bra oavsett. Bäst är det nog att sätta en list så att kaklet får ett rakt avslut för att vara säker på slutresultatet blir bra.
Tack för svaret, det kanske är svårare än jag hade tänkt mig. Åt andra sidan det var därför jag valde att betala en proffs. De kommer igen imorgon så jag pratar med dem på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.