En del lämnar offerter på s80 medan andra menar att cellplast s100 använder man med platta på mark ?

Någon som handlat på 2a hands sorteringen på Genevad ?
 
S80 är billigt och S100 är bra säger säljarna men ingen upplyser om att man då måste öka bärigheten på plattan, med tex tjockare platta med mer armering (typ 2 lager), enligt min byggare.
Snåla inte utan använd minst S150

Jag själv har kört med 200mm packad leca, 300mm S150, 6 st 12mm järn(krokade) i kantbalken, 12mm villabyglar cc 600, 2 x 6mm matta & 150mm betong som förstärkningar under trapp och köksbänk(framtida järnspis) och 1x6mm matta & 100mm betong i övrigt (allt atombombssäkert ;))
 
Olika isolering klarar olika laster, dimensionera efter behovet, finns ju ingen som helst anledning att dimensionera för det femdubbla....

Vilken typ av isolering du rekomenderas beror på många olika faktorer, exempelvis 1 eller 2-plans hus, hur mycket vikt som ligger på bärande väggar osv.

Hör med antingen hustillverkaren, tekniker, grundläggaren eller den som säljer materialet.
 
Hållfasthetsklassen hos EPS baserar sig givetvis på hur mycket last den tål tills den komprimeras en viss procentsats - så långt är allting solklart.

Vad händer om man överskrider lasten då?
Ta en titt på hur komprimeringskaraktäristiken ser ut för EPS på t.ex http://www.sundolitt.se/default.asp?menu=406&id=


Ligger du nära belastningsgränsen på EPS:en resulterar en viss ökad belastning i betydligt större komprimering än vid samma lastökning vid lägre last.

Om jag vore du så hade jag gått upp i kvalité - det är ju trots allt en relativt billig sak i sammanhanget, och blir det feldimensionerat (och sättningar uppstår)så är det inte lätt att rädda i efterhand.

 
  • Gilla
Vågsnäs191
  • Laddar…
Jag pratade med en firma som säljer isolering och dom sa att S80 räcker hur bra som helst för ett 1/2 plans hus , det ända som dom tyckte var bättre med tex S100 är att den är mindre ömtålig vid grundläggningen att gå på som exempel- och då säljer dom ändå isoleringen -jag kommer att köra med S80
 
Jag använde två kvaliteter på cellplasten. Vanlig S80 på lågt belastade ytor. Vid bärande innerväggar, fundament, stolpar samt under skorsten lade jag en bättre som tål högre belastning, vill minnas att den hette 200.
Fuska inte med grunden, den är viktigast på hela bygget...
 
Jesca_j Jesca_j skrev:
Olika isolering klarar olika laster, dimensionera efter behovet, finns ju ingen som helst anledning att dimensionera för det femdubbla....

Vilken typ av isolering du rekomenderas beror på många olika faktorer, exempelvis 1 eller 2-plans hus, hur mycket vikt som ligger på bärande väggar osv.

Hör med antingen hustillverkaren, tekniker, grundläggaren eller den som säljer materialet.
Y
 
Vad det skall vara för isolering kan vara konstruktören svara på.

Själv skrev min k att jag skulle ha s100 i plattan, 300mm isolering och s200 i kantbalk, voter och under öppna spisen. Nu fick jag s250 då den föreskrivna var slut. Under byggprocessen så kollade jag även skillnaden mellan s80 och 100 och det skulle skilja 1300kr på en 114m2 platta.

Det säger nog mer om vilka som gett offerten än något annat.
 
A atomlab skrev:
Vad det skall vara för isolering kan vara konstruktören svara på.

Själv skrev min k att jag skulle ha s100 i plattan, 300mm isolering och s200 i kantbalk, voter och under öppna spisen. Nu fick jag s250 då den föreskrivna var slut. Under byggprocessen så kollade jag även skillnaden mellan s80 och 100 och det skulle skilja 1300kr på en 114m2 platta.

Det säger nog mer om vilka som gett offerten än något annat.
Vi får väl tro att det är färdigbyggt såhär 15 år senare:D
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vi får väl tro att det är färdigbyggt såhär 15 år senare:D

Men vafan. Dessa jävla robotar!
 
  • Gilla
kaherdin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.