Hej!

Haft problem med vår bergvärmepump Nibe S1255 12 KW sen dag 1. Huset är 244 kvm med källarplan från 1971 och båda våningarna värms upp av radiatorer.

Största problemen är:
1. Elpatronen är nästan aktiverad konstant på 7 KW, se nedan:
Statistik skärm för Nibe bergvärmepump som visar antalet starter, drifttimmar och värmeenergiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Framledningstemperaturen ligger på ca 65 grader nästan oavsett vilken kurva och förskjutning jag sätter.

Kan någon av er se några värden som inte verkar stämma? Jag har varit i kontakt med Nibe support men de hänvisar främst till min installatör. Min installatör kommer att felanmäla så att vi kan anlita Nibe-certifierad tekniker men vore såklart bra om det går att lösa själva.

Skärmdump av värmepumpens driftinformation med temperaturer och driftdata, inklusive en hög elpatronförbrukning på 12 kW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Edit: Jag är medveten om att inomhusgivaren visar helt fel värde men det ska inte spela någon roll då pumpen anpassar sig helt efter utetemperatur såsom den är inställd (i alla fall enligt Nibe-support).

Tack på förhand för alla tips
 
Redigerat:
Rumsgivaren?

-3276 är väldigt kallt så den försöker nog kompensera så gott det går.
 
alm82 Andreas La Motte skrev:
Rumsgivaren?

-3276 är väldigt kallt så den försöker nog kompensera så gott det går.
Kompletterade med en text kring rumsgivaren - den har ingen betydelse i nuläget då pumpen endast tar hänsyn till utetemperaturen.
 
Den ligger ju efter i gradminuter så det bara skriker om det så det är inte förvånande att den kopplar in elpatron. Vilken kurva har ni? Har installatören försökt att fixa felet? Och är ni säker på att rumsgivare ej är aktiverad?
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Ja det är någonting som gör att den inte räknar hem gradminutrar. Standardfråga. Kör ni med termostater?
 
  • Gilla
Lalu74
  • Laddar…
V Vector skrev:
Den ligger ju efter i gradminuter så det bara skriker om det så det är inte förvånande att den kopplar in elpatron. Vilken kurva har ni? Har installatören försökt att fixa felet? Och är ni säker på att rumsgivare ej är aktiverad?
Har provat alla möjliga kurvor men nu har jag på 0 (egen kurva) och sänkt ner alla temperaturnivåer rejält för att den inte ska gå på högvarv. Ska prata med installatören igen.

Ja den ska inte vara aktiverad (är inte hemma nu) eftersom när jag väljer värmeförskjutning så får jag bara välja plus och minus i temperatur och inte rumstemperatur.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ja det är någonting som gör att den inte räknar hem gradminutrar. Standardfråga. Kör ni med termostater?
Ja det gör vi som vi haft på max på nästan alla element. När vi dragit ner termostaterna så blev vattnet runt elpatronen överhettat (fel 167).
 
Ok. Om ni har de på max har de fortfarande möjlighet att strypa? Kan vara bra att säkerhetställa att de aldrig kan börja strypa medan du felsöker.
Tex en 23oC termostat kan börja strypa vid 22oC vilket är en rätt normal temp inomhus.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Ok. Om ni har de på max har de fortfarande möjlighet att strypa? Kan vara bra att säkerhetställa att de aldrig kan börja strypa medan du felsöker.
Tex en 23oC termostat kan börja strypa vid 22oC vilket är en rätt normal temp inomhus.
Ursäkta min okunskap. Det jag menade med termostater var att elementen går att ställa in från 1-9. Vi har de flesta på 9 men kan såklart skruva upp alla på 9 medan vi felsöker för säkerhets skull. Det är dock väldigt märkligt detta. Vi har rengjort filtrena flera gånger och har luftat systemet flera gånger sedan installation för ca 1 månad sedan.
 
Vet du vad 9an motsvarar i temperatur?

Egentligen krävs det inte mycket felinställning för att en värmepump ska gå som skit. Förmodligen står den i någon tokig fabriksinställning som inte passar huset alls. Men då skulle du behöva kolla igenom inställningarna och posta här.

Senast igår/idag en med liknade problem som du.

https://www.byggahus.se/forum/threa...a-pa-elpatron-vid-lagt-kompressorvarv.439168/
 
  • Gilla
Sndzs
  • Laddar…
Är cirkulationspumparna inställda på auto eller låst på något läge? Brinepumpen på 18% är ganska lågt eller gör den varmvatten när bilden är tagen?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Vet du vad 9an motsvarar i temperatur?

Egentligen krävs det inte mycket felinställning för att en värmepump ska gå som skit. Förmodligen står den i någon tokig fabriksinställning som inte passar huset alls. Men då skulle du behöva kolla igenom inställningarna och posta här.

Senast igår/idag en med liknade problem som du.

[länk]
Tack för tipset om andra tråden.

Termostaterna är sådana här så maxtemperatur ska vara 28 grader - https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...5hEnGqiSh2iSs6NCeOXHYvyDtT1pzAIgaAhehEALw_wcB
 
richardtenggren
S Sndzs skrev:
Tack för tipset om andra tråden.

Termostaterna är sådana här så maxtemperatur ska vara 28 grader - [länk]
Är du säker? Dessa finns i två varianter :)
 
  • Gilla
Sndzs
  • Laddar…
Då ska det vara lugnt att ha de kvar på max vid felsökning om ni inte har 26oC i rummen såklart.
 
18% Hastighet på brinepumpen känns väldigt lågt. På min 1255 har jag ett fast värde på 75% för köldbärarpumpen. Vid 18% kommer du aldrig få upp tillräckligt med energi till pumpen.

Testa satt ställa upp den till 75%< du gör det i servicemeny . Den nås genom att hålla in bakåtpilen i 7 sekunder.
 
  • Gilla
Sndzs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.