Nätverk / multimedia bygget går vidare framåt (mycket tack vare alla bra tips från ER)......men med olika hinder på vägen.

Jag skall koppla min bärbara dator (tänkt som multimedia center), den har s-video utgång , min bakprojektions-tv (sony) har en väldig massa ingångar bla. scart,
s-video, osv.

Jag vill alltså se min data bild på TV
(Tanken är att via nätverket kunna surfa , maila, hämta tex. film från en server och via den "bärbara" kunna se detta på "dumburken")

Hur skulle Ni (alla duktiga) ha gjort?
S-video till Tv:ns s-video eller s-video till en scart till tv?
Funkar LJUD via s-video???

Jag vill bara att det skall FUNGERA NU!!!

Ser fram emot alla bra svar.

(jag har tidigare haft en liknande fråga där jag fått lite använsbara tips, men detta är nu steg 2)

Tack Ola



 
Scart är "egentligen" bara en kontakt, inte en överföringsteknik.

Så... scarten kan m.a.o, ( beroende på TV'n) stödja;
Svhs, RGB eller vanliga composit.

Shvs koppling i sig, med S-VHS kabel ( den "lilla" ) är ENDAST bild, EJ ljud,
så där måste du dra separat phonokabel för höger/vänster. Brukar även finnas
färdiga 3pars kablar där du har höger/vänster/svhs på samma kabel.

Beror i slutändan på vad din TV klarar och "hur",
att den klarar shvs är nog 100%, frågan är dock om den gör det via SVHS ingång,
om den gör det även via Scart, och i så fall vilken av scart ingångarna (står i manualen om t.ex 1 är för rgb och 1 för svhs )

Fördelen med "vanlig" scart när du har det som både Utgångssignal och ingångssingnal,
( t.ex DVD till TV ), är du där skulle kunna köra både ljud och bild via scartkabeln och där bildsignalen väljs till antingen rgb eller SVHS.

I ditt fall gissar jag på att det lättaste vore SVHS kabel och separat ljudkabel.
 
Tack för ditt svar. Jag är inte helt "hemma" i de begrepp du använder.
Hittade på Kjell& co en kabel(se länk och beskrivning nedan):

DVD kabel 3,5 mm + S-video till scart  
För anslutning av t.ex grafikkort (PC) till TV. 3,5 mm stereo (audio) och S-video till SCART.

http://www.kjell.com/content/templa...px?item=39903&path=660000,1350000,1680000


Kan detta vara något, tror du det kommer att fungera?

// Ola
 
Eftersom jag inte är i närheten av prylarna är det svårt att säga,,

Men,, rent logiskt så "Ja",, rätt tanke bakom,
det är bara för dig att kolla vilken bild respektive ljudutgång du har från datorn,
med stor sannolikhet har du hittat rätt "pryl"...


Ett OBS kvarstår dock,
Kolla med din Sony att den tar emot SVHS via Scart, det är ingen självklarhet
att så är fallet på en TV där det finns "vanlig" svideo ingång...
 
Kan jag inte köra s-video från pc till s-video in i TV?
Sen (om inte ljud går via s-video) tar jag 3,5mm hörlursutgång till aux i förstärkaren, eller?  :-/

Vad tror du?

Nästa bit är ju om projektions tv:n fattar och hittar pc:n
Upplösningen har jag inte heller någon koll på, det kanske blir världens minsta bild???? har ingen aning vet du?

Behövs det märkvärdigheter för att kolla på ex. sparad film på hårddisk?


// Ola
 
Funkar,

Har tv:n en S-video ingång så är det bara att ta en svideo-svideo kabel plus en 3,5-2Xrca och kopplar mellan ljudkort och stärkare.

Brukar vara som så att man får dra ned pc:n ibland för att tv:n ska hänga med. En vanlig 4:3 tv har bara 625X525 i upplösning

Märkvärdigheter. Näe, vanlig media player duger
 
God morgon....
Har nu testat både s-vhs till scart OCH s-vhs till s-vhs, jag får upp bilden (i färg) på bakprojektions-tv men den är mycket dålig skärpa!!!bilden är suddig.

Jag har "dragt" ner pc:n upplösning.

Någon som vet vad detta beror på?

Som det är nu är detta ingen / oanvändbar lösning!!! :-[

Tips tas emot med glädje...

// Ola
 
Prova med att dra ned bildskärmsfrekvensen på datorn också för säkerhetsskull
 
mats_o skrev:
Brukar vara som så att man får dra ned pc:n ibland för att tv:n ska hänga med. En vanlig 4:3 tv har bara 625X525 i upplösning
Nej, 720x576 är pal-upplösning, 720x480 ntsc-upplösning över "s-video" eller RGB/SCART. Fast 720 är egentligen en akademisk fråga, där finns det inget som specar hur det ska vara i själva kabelöverföringen, om det går att välja i datorn så kan man lika gärna köra typ 1024x576 eller 350x576 eller vad som helst.

Ola S skrev:
God morgon....
Har nu testat både s-vhs till scart OCH s-vhs till s-vhs, jag får upp bilden (i färg) på bakprojektions-tv men den är mycket dålig skärpa!!!bilden är suddig.

Jag har "dragt" ner pc:n upplösning.

Någon som vet vad detta beror på?

Som det är nu är detta ingen / oanvändbar lösning!!! :-[

Tips tas emot med glädje...
Glöm sånt som att surfa o.s.v. på tv'n, tv-utgångar på datorn duger ofta bara för att se på film genom.

Du bör kunna ställa in 720x576 i 50Hz eller 720x480 i 60Hz (välj beroende på upplösning på filmen du ska se! ) på datorn, annars blir det garanterat ännu suddigare.

Det bästa är en tv/projektor med hdmi/dvi-ingång (samma sak nästan, olika kontaktdon) och tillhörande dvi-utgång på datorn, det näst bästa som också duger bra är vga-kontakt på tv/projektor och dator, de två alternativen duger att surfa o.s.v. på också. Om du bara kör "tv-signaler" såsom s-video eller i värsta fall komposit så är det bara filmtittande och inget mer upplösningskrävande som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.