någon som har byggt detta hus o har några erfarenheter om detta husföretag..
gärna om någon har lite bilder .
eller om ni byggt något annat med s:t annas hus.
posta gärna för o nackdelar ;)
 
Hej, är också nyfiken!  :D
 

Inte många som bygger med StAnna?

Tror dom bara bygger 20-40 hus om året. Har sett att de nu uppför 9 hus i Täby och
lika många i Haninge på redan etablerade tomter genom fastighetscenter(.se). Kanske inte så många som köper en tomt och sedan hittar St Anna hus?

Kolla in deras hemsida de har föredömligt lagt ut en detaljerad leveransbeskrivning
där standard framgår... men läs noga.

Vi bor i ett St Anna hus från 2005, som vi dock inte byggt själva.


 
Här letar jag också runt efter information om St:anna och fastighetscenter och så hittade jag hit. Vi är en av de 9 tomterna i Täby kyrkby! Vi tänkte bygga en villa Lärkö.

Jag har tok-snokat om allt det där om Team Boro i Valdermarsvik och hittar inga negativa inlägg om st:anna eller fastighetscenter (än).

Byletomten
 
Fastighetscenter ska du passa dig för.Speciellt Arne.Allt låter så bra och dom är så trevliga men sen får man bråka när dom inte vill ordna sånt de lovat.Dessutom slarvar dom mycket.Tror dom är med i nån tidigare tråd.
 
Det låter som om du har förstahandserfarenhet?
Har du någonting du kan dela med dig av mer konkret?
Några länkar till trådar här som inte bara spekulerar om "Team Boro"-historien.
PM går bra om du inte vill skylta.
 
Hej ! Den kontakt jag har haft med S:t Anna Hus per telefon och besök på deras fabrik

är mycket possitiv. Trevligt bemötande seriösa och tillmötesgående enligt mitt tycke.

Har även varit på Hus-Expo i Stockholm på besök ock tittat på deras visnings-hus.

Funderar själv på ett Villa Lärkö. Mitt tips ... gör ett besök och se hur dom bygger, det

gav mej massor. :) MVH Lillen
 
hej byletomten!
vi är oxå en av de som köpt tomt i byle! vi ska med bygga lärkö tänkte vi...
skoj att stöta på sina grannar redan här :)
jag kunde inte skicka ett pm till dig eftersom jag är ny medlem. vilken tomt har ni? vi har nr 3. vi är mycket intresserade av vad andra har att säga om fastighetscenter och st anna hus. Husen verkar bra tror vi. vet ni några fler grannar? kan ju vara intressant att jämföra saker o ting...
mvh sandra
 
Vad roligt!
Det var lite vår förhoppning att stöta på några av de andra som ska flytta dit genom byggahus.se, men inte att det skulle gå så snabbt.
Vi tycker också att husen verkar vara av bra standard/kvalitet, men som sagt är man ju nybörjare...
Vi blir nummer 7, den som har den största delen av det gamla huset på sig.
Vi får väl skriva runt här lite innan vi kommer upp i 10 inlägg så vi får PM'a :)

Grodan verkade ha hittat någonting som inte var jättepositivt, men lite mer info skulle vara bra.
 
Sen har vi ju den där historien om "Team Boro newline" och st:anna hus, men den hittar ni nog om ni söker i forumet här.
Bästa svaren fick vi när vi sökte med google istället:
site:www.byggahus.se st:anna
Men vad vi förstår så har varken fastighetscenter eller st:anna något "släptåg" av problem med sig av det.
 
hej igen!
jag tror så här; husen är ok kvalité inte sämre än nåt annat :)
vi tycker det ingår bra saker som tex centraldammsugare, golvvärme odyl, vi gillar planlösningen, mest gillar vi att vi inte orkar hålla på o snickra själva...
fastighetscenter är nog som sådana företag är mest, dvs de vill tjäna pengar.
man måste ligga på och kolla att man får det man sagt, man får klaga om det blir fel osv.. vi har redan haft en del diskussioner som slutade med att de fick ge sig..hehe.
I alla fall, så är det ju alltid. haft hantverkare hemma nån gång? jag tror nog att den här branchen är de flesta lika goda kålsupare så att säga, man vill väll bara undvika de värsta rötäggen. vad ska ni ha för färg? vi är nog inne på grått m vita kanter och svart tak (tråkigt, jag vet) Just nu undrar vi mest hur tidsplanen kommer hålla, enl den första tidsplanen vi fick skulle vi nog kunna flytta in innan midsommar, haha. vi har iaf pratat en hel del med kommunen, ansvarig arkitekt där verkar mkt kunnig. kolla täby's hemsida om du inte redan gjort det.
//sandra
 
Hej,

Enligt tidsplanen som vi har fått har vi inflyttning i September, trodde alla husen skulle ha inflyttning ungefär samtidigt. Tror ni att tidsplanen håller och ni får flytta in i början av sommaren eller verkar det som det blir förseningar?

Färgen på huset har vi inte riktigt börjat fundera på men troligtvis blir det nog en ljus färg och vita knutar. Just nu går vår energi åt till alla val som kan göras på insidan av huset. Hur går det för er med dessa val?

 
hallå!
nej, det var därför jag skrev haha...om man åker förbi byle så har kommunen satt upp en skylt om att vatten o avlopp ska vara klart i december 2007...jag hoppas bara att vi kan flytta innan jul. Det beror ju på hur kommunen blir klar med tomterna, eller "fastigheterna", de har nämligen nån förlängd tid på det där, så de behöver inte vara klara förrän i september eller nåt sånt...minns inte riktigt på rak arm, min man har koll på det där... har du varit därute på sistonde? det ser ut ungefär som om en meteorit har landat mitt i skogen... förhoppningsvis kanske den milda vintern iaf inte försenar bygget.
jag har iaf sett en jättefin bild på ett vitt lärkö-hus med rött tak, det var mkt snyggt. innomhus planerar vi en hel del, ska ni göra övervåningen själva? vi försöker nog köpa oss till så mkt vi har råd med, har renoverat tillräckligt med lägenheter för att veta våra begränsningar... Lite luddigt vad för kakel o tapeter som ingår tycker jag, har ni koll på det? eller ska ni välja helt utanför deras kataloger?
 
Hej, Som jag skrev i en annat tråd: bor i ett St Anna Lärkö från 2005, några kommentarer om huset, som förvisso säkert är giltiga för fler husleverantörer:
- IVT 490 räcker inte för så här stora hus... onödigt dyr uppvärmning på vintern, kolla om det går att hitta annan lösning.
- Golvvärmen ligger i spridningsplåtar under 22 mm spånplatta och 14mm parkett, det  är inte optimalt, det finns bättre(dyrare) lösningar tex med slingorna nerfrästa i spånskivorna. Vi måste ha ganske hög framledningstemperatur på golvvärme vattnet.  
- liten tvättuga , garderoberna går ej att använda, där står central dammsugare och golvvärme fördelare.
- ingen bra plats för avhängning i hallen  
- man hör FLVP i biblioteket.  
- uteluftsventilerad krypgrund.....  kolla om St Anna har någon annan lösning på gång, jämför med Hjältevad eller Älvsby hus.
- undertakskonstruktionen under takpannor är med masonite istället för råspont och papp, känns riskabel...
- enklare modeller på spis/kyl/frys etc..
- Lever inte upp till enerigyndighetens rekommendation på U-värde/isoleringstjocklek.
- Välj inte 7mm parketten, skitdålig!
- Badrummen har mycket yttervägg. Kolla om man kan få vattenburen värme(element/golvvärme) istf el-golvvärme

Vilka Snickare det som monterar husen i täby, inreder dom övervåning också?

Tror det finns två olika standard nivåer, välj den högre! I övrigt måste jag säga att standarden i husen är bra.  


Mvh/Abbe_

 
coolt! jättebra m info från nån som bott ett tag! frågor bara...
vad är IVT490? och FVLP-menar du luftvärmepumpen? jag kan inga såna där ord..
det där med tvättstugan och klädförvaring i hallen har jag oxå funderat på, verkar svårt att hitta en optimal lösning.. funderar på att bygga nån slags inbyggd förstukvist i framtiden...
grund kan man välja mellan kryp eller platta på mark, dock är platta mycket dyrare så klart... jag vet inte riktigt vad som är dåligt med krypgrund, alla säger att det är det men aldrig hört varför?(lägenhetsmänniska som du hör...)
jag har hört från en annan familj att golvet inte var så bra, så kanske bättre att satsa på lite tjockare parkett? 7 mm är väl typ det tunnaste?
invåning kan man få monterad, men det ingår inte i grundpriset. kostar typ 400000-nånting mer..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.