Vi var på husexpo idag och tittade på villa hemingway. Det tillverkas i ryssland och säljs av ett företag som heter PSL bygg AB.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa hus?

Det mesta verkar vara tillverkat på plats i ryssland. Tex fönstren. Finns det någon som vet något om fönster därifrån? Det var i alla fall treglas isolerade fönster..

 
Hej,

nu har vi tagit reda på lite mer information om de ryska husen..

husen tillverkas i en fabrik i ryssland även fönster o dörrar. de stomreses av ryska hantverkare, därefter sköts entreprenaden av svenska hantverkare.
Husen säljs nyckelfärdiga på totalentreprenad, i husen ingår värmepump fr Nibe, danskt kök, Gorenje vitvaror, bastu, badrumsinredning (ifö) 22 mm furugolv och träpaneler i tak o väggar.

Husen har 100 mm ytterpanel (timmer?) 150 mm mineralullsisolering.

Vi tycker huset är väldigt fint (Villa Hemingway) men vi vill gärna ha era synpunkter på vad det kan innebära att köpa ett ryskt hus. Vad bör man tänka på?
 
Fick du en uppfattning vad den skulle kosta?

mvh
David
 
Det skulle kosta 1.5 miljoner nyckelfärdigt utan grund.
900 tusen skulle det kosta "snickarfärdigt".

Inklusive frakt...

Huset är 175m2 och väldigt luftigt med ryggås i hela öv. och en stor öppning mellan våningarna.

 
Har de någon hemsida?
 
Bygger de enligt svensk standard?

 
Rodge68 skrev:
Bygger de enligt svensk standard?
Det är sådant som vi är väldigt osäkra på. Vad ska man ta reda på egentligen??

Grund och värmesystem (platta m golvvärme och frånsluftsvärmepump) är ju svenska. Takpannor likaså.

Själva huset, fönster och dörrar och golv är byggda i ryssland. Med tysk teknologi säger säljaren... ??

Vet inte vad som innebär svensk standard, men om man bara tittar på det visningshus som vi varit inne i så håller det en hög standard så vitt vi kan se...
 
Grunden blir ju enligt svensk norm, antar jag.
Mer fundersam är jag kring väggarnas utformning, ventilation, kvalité på fönster och dörrar?

Jag har handlat maskiner från Ryssland och jag kan säga att de vet inte vad kvalité är!
Samma sak har det varit med leveranssäkerheten.

Men jag reserverar mig för att det behöver inte vara fallet med dessa. Men jag skulle kolla väldigt noga innan jag valde en Ryssk leverantör!

:surprised:
 
..självklart är man lite fundersam. Skulle egentligen aldrig ens fundera i dessa banor men....

När vi tittade på detta hus visste vi inte att det var ett ryskt hus. Vi tyckte båda två att det var det

a) hade den planlösning vi letat efter. Alla våra önskemål fanns där, vilket inte varit fallet så ofta..
b) såg ut att vara väldigt gediget

Vi har letat rätt länge och alltid har det varit något som inte riktigt stämmer med de olika husen. Oftast prislappen iofs... ;-)

Vi tänkte inte ens fråga priset på det här huset för vi trodde det skulle ligga alldeles för högt.

När vi frågade så fick vi veta att det var ryskt och helt överkomligt i pris.

..så hur tar man reda på kvaliteten på deras fönster, dörrar och ventilation???

Leveransprecisionen får väl avtalas i kontraktet med det svenska sälj-företaget antar jag...
 
Hej.

Vi var i kontakt med de också.
Det vi fick veta är :
- att de har inte byggt ett enda hus i Sverige så länge och har inga referenser här ,men man kan få tfn nummer till någon i Danmark (om jag minns rätt) som har byggt med de. Vi ringde aldrig, kändes osäkert.

- från andra sidan precis darför går det att pruta (första hus i Sverige ! inte alla vågar) .

- En sak till - Garbo försäkringen. De tänkte tekna den, men kolla själva om de gör det.

- Kungshus säljare tykte också att det tog mycket lång tid för de att bygga klart huset på husexpo.

- banken var också osäker, de ville helst att man bygger med en känd byggfirma.

- man kunde komma överens om att betala "de stora pengarna" för huset efter slutbesiktningen. Däremot ville de ha betald för grunden och El&Va instalationen (för att det är svenska killar som utför jobbet) i tid.

/Galina
 
Hej !
Bor i umeå !och här finns det ett hus som alla
kallar för ryskahuset .
Det kommer och är byggt av ryssar
+att de har tagigt hjälp av vissa entreprenader i umeå,
det tog ganska lång tid att färdigställa timmret skulle torka och dyl + att det är as stort gissar runt
400 m2 +.
Tror ochså att det fungerar som företagspark,
har försökt att leta lite info men hittar ej något
vet att lokal tidningen (www.vk.se)har gjort något besök
under uppbyggnaden detta var ett par år sedan.
Är det någon som vet mer får väll rätta mig ;)
 
..nu har vi i alla fall fått specarna på huset. Har inte gått igenom dem, men ska nog göra det med någon byggkunnig och jämföra med specar från svenska firmor...

har pratat med säljaren och dom inser ju att kunderna är jäkligt osäkra.

-Det dom har att komma med är att låta kunderna avtala bort alla eventuella osäkerhetsfaktorer, dvs se till att gällande garbo-försäkring blir tecknad.

-Endast betala efter leverans och avslutat och kvalitetsgranskat arbete.

-Ha en förseningsklausul som ger ersättning vid förseningar.

Om man kombinerar detta med att kanske offra några extra tusenlappar i konsultkostnader för advokat och extra kvalitetsansvarig-tjänster kanske man skulle kunna få ihop något??

Fortfarande kan man dock inte känna sig alls säker på att typ fönster och dörrar är av taskig kvalitet och rasar sönder efter ett par år..

Det som är på plussidan är väl att företaget OM det är seriöst borde se till att de första husen i sverige får väldigt nöjda kunder... annars är det nog rökt för dom...

nåja.. vi forskar vidare....
 
Jag har också varit i kontakt med detta bolag. Det hus vi letar efter är ca 200kvm med speciella lösningar. Har tidigare offert från trivselhus på motsvarande hus. Det skulle landa på ca 2900000. Inte helt billigt. Ryska husen skulle landa på ca 9000kr /kvm utan platta med väldigt hög standard. Vill man plocka till lite extra så blir det Gorenje vitvaror. Jag får en offert i dagarna med leveransbeskrivning. Som vi ser det så är det mycket bra att det kommer in nya bolag på marknaden. Det skadar ju inte att nya bolag bygger med timmer i väggarna. ;)
 
Nu har vi fått en offert samt en leveransbeskrivning.

Villa m03 enligt deras hemsida. Nyckelfärdigt med tillval för rostfritt. 1700000kr detta är utan platta.

Har någon mer erfarenheter av bolaget? Det ser mycket bra ut än så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.