Hej,
Det verkar finnas två modeller av denna:
RCG18‐0 samt CCG1801MHG och den senare verkar vara på utgående.
Jag läste en notering på Jula's omdömme att RCG18‐0 var trött och klarade inte exempelvis TEC7 vilket jag bl.a tänkte ha den till, stämmer detta?
På paketen står att de har samma tryck-kraft men inte sett något att CCG1801MHG inte skulle klara vissa tuber.

Någon som vet skillnad på dessa eller som har erfarenhet?
Vill helst inte betala med än 1000:- och har Roybi-batteri till annat reda.
 
J Jocke_BP skrev:
Hej,
Det verkar finnas två modeller av denna:
RCG18‐0 samt CCG1801MHG och den senare verkar vara på utgående.
Jag läste en notering på Jula's omdömme att RCG18‐0 var trött och klarade inte exempelvis TEC7 vilket jag bl.a tänkte ha den till, stämmer detta?
På paketen står att de har samma tryck-kraft men inte sett något att CCG1801MHG inte skulle klara vissa tuber.

Någon som vet skillnad på dessa eller som har erfarenhet?
Vill helst inte betala med än 1000:- och har Roybi-batteri till annat reda.
Jag har en Ryobi fogspruta sedan förra året, kommer inte ihåg exakt vilken men CCG 1801 kanske? och jag störde mig på att den var alldeles för snabb även på lägsta hastigheten.
 
  • Gilla
Mikael Granqvist
  • Laddar…
Bara nyfiken. Jag har nu drivit egen bygg-, och målarfirma i 15 år. Jag har fortfarande aldrig använt så mycket fog, lim eller tätningsmassa att tanken på en batterdriven fogspruta aldrig slagit mig.
Så måste bara fråga, när har man användning för en batteridriven fogspruta?
 
A AG A skrev:
Bara nyfiken. Jag har nu drivit egen bygg-, och målarfirma i 15 år. Jag har fortfarande aldrig använt så mycket fog, lim eller tätningsmassa att tanken på en batterdriven fogspruta aldrig slagit mig.
Så måste bara fråga, när har man användning för en batteridriven fogspruta?
Flest prylar när man dör...

Min tanke var att kitta om fönster ståendes på stege och det skulle bli mindre ansträngning att ha en sån här. tveksamt dock..
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så måste bara fråga, när har man användning för en batteridriven fogspruta?
När man är kontorsarbetare med svaga händer och behöver lägga en fog vartannat år.
 
Jag använde första generationen till att foga fönster samt monteringslim vid läggning av parkettgolv. Den var tillräckligt stark till det!
 
A AG A skrev:
Bara nyfiken. Jag har nu drivit egen bygg-, och målarfirma i 15 år. Jag har fortfarande aldrig använt så mycket fog, lim eller tätningsmassa att tanken på en batterdriven fogspruta aldrig slagit mig.
Så måste bara fråga, när har man användning för en batteridriven fogspruta?
Utefog runt fönster ur kalla tuber, då var det fint med elspruta. Men annars håller jag med, oftast smidigast med manuell.
 
M
Jag köpte CCG 1801 när lokala Bolisten sålde ut dem för halva priset, har använt den en gång och kan konstatera att matningen är mycket jämnare än med en billig handjagare och att det slutar att rinna så fort man släpper avtryckaren.
 
Verkar underligt att en 18volts spruta inte skulle klara monteringslim. Jag har inte provat Ryobi men många andra. Det är ofta avgörande hur stor pip massan ska ut genom om den orkar eller inte.
Jag skulle inte använda något annat än en handdriven om jag vill göra en snygg fog.
Finns ju bra handdrivna med lite utväxling också om man vill.
https://equalizer.com/mechanical-advantage-18-to-1-urethane-gun
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.