Hej,

Har köpt ett par apparater ur Ryobis 18v Lithium serier.
I instuktionsboken samt i affärens information stod det att en av fördelarna med Li batterier var att de inte har någon minneseffekt, att krämen ska vara kvar ett tag.
Detta är standard på de övriga apparaterna jag har, batterierna håller kraften ett bra tag.
Men inte i detta fallet. Då jag laddat batteriet fullt så är det bra kraft i det, men lämnar jag det att vila direkt efter jag har laddat det fullt så tappar det ALL kraft efter 2 veckor. Ganska jobbigt att planera i förväg när man ska skruva lite.

Ska det vara så?
Någon som upplevt samma problem?

Jag har redan bytt ut batteriet samt laddaren en gång, problemet kvarstår.

Mvh

Stefan
 
Gäller det även om du förvarar batteriet separat? Jag har prylar som gör så om batteriet sitter i apparaten men inte om man förvarar dem isär.
 
BiFuel skrev:
Gäller det även om du förvarar batteriet separat? Jag har prylar som gör så om batteriet sitter i apparaten men inte om man förvarar dem isär.
Samma sak oavsett hur batteriet förvaras. Nu senast provade jag separat. Då laddades det ut helt på mindre än 2 veckor.
 
Låter som ett defekt batteri tycker jag. Påminn mig om att aldrig köpa Ryobis prylar ;)
 
Men vad är det för teknisk skillnad på Ryobis batterier och dyrare märken?

Eller mer rätt fram hur fuskar man som maskintillverkare med batterierna och battericellerna?
Elektroniken torde vara densamma, då jag inte kan se hur man kan spara pengar på den.

Däremot kan man spara pengar på laddarna, då det krävs mindre effekt för att ladda långsammare
 
Har svårt att tro att det skulle vara konstruerat så att det blir självurladdning, utan det låter mer som fel på grejorna. Däremot är det kanske så att man sparat, eller konstruerat fel, så att felet ofta uppstår.

Jag har ett par nya Ryobi-prylar och har inte märkt det.. än.. kanske.. för igår när jag skulle trimma gräset var batteriet tomt. Då hade det suttit i laddaren, men laddaren hade varit urkopplad från nätet. Ska bli spännande att se hur batterierna sköter sig i fortsättningen.
 
Nja, konstruktionsfel, har jag svårt att tro.
Jag tror att branschen fungerar såhär:
Det finns ett fåtal leverantörer av accumulatorceller. Dessa leverantörer sätter säkert gärna ihop sina celler till ett batteri. De här batterierna levereras enligt spec till maskintillverkarna.
Elektroniken bör vara densamma oavsett om det är till ett prestigemärke eller budgetmärke.
Däremot, kan cellerna variera mellan prestige och budget, men hur har jag inte klart för mig, någon som vet?
 
Har Ryobis häcksax och grästrimmer 18v och batterierna blir liggande under höst-,vinter- och till delvis vårmånaderna och inte har jag märkt någon särskild försämring. Har ett 18v 1,4 Ah och ett 18v 2,4Ah batteri.
 
Så ni tycker det är värt att lämna tillbaka eländet en gång till och få ett nytt batteri? Eller är det bättre att få pengarna tilllbaka och köpa något ordentligare?
 
Sannolikt kommer du ganska långt med ett nytt batteri.
 
Reklamera!
Lithiumceller ska inte självurladda på det sättet (NIMH tappar däremot ca 1/3 på två veckor).
Lithium celler vet jag är känsliga för två saker:
•Högt effekt uttag (en del märken har skyddelektronik som stänger batteriet om det sker)
•Djup urladdning, i princip omöjligt att ladda upp ett batteri som laddats ur för mycket (samma sak där skyddselektronik ska stänga batteriet innan, det är därför lithium batterier tvärdör när det är dax att ladda).
 
Har inte heller märkt ngt.Jag har 2 st batteri,ett 1,4ah och ett 2,4ah.
Däremot har jag en kamera med litium-batteri.Den jäkeln urladdar på en vecka,det är skitroligt när man väl plockar upp kameran för att ta ett ögonblicks kort:-/
Annars har det väl snackas lite om Ryobis batteri tidigare i forumet.Ngn hade väl fått nytt på garantin när det inte tog laddning. / Mats
 
Har ju redan provat att byta ut batteriet en gång,
men vi provar väl en gång till :)
 
Mig veterligen finns det endast ett fåtal batterifabriker i värden. Ägarna till dessa, varav bl a Panasonic är en, förser alltid sina egan apparater med den bästa tekniken och kapaciteten. Därav att Panasonics skruvdragare har haft mest kraft längst (Ah). Sen är det en fallande skala, sämre och billigare ju billigare maskin du köper. Idag är ju batteri och laddare minst hälften av maskinpriset du betalar. Därför kan inte en maskin som kostar 1/3 del ha ett lika bra batteri som en proffsmaskin.

Man får vad man betalar för, igen, alltså.
 
Niclas Jonsson skrev:
Mig veterligen finns det endast ett fåtal batterifabriker i värden. Ägarna till dessa, varav bl a Panasonic är en, förser alltid sina egan apparater med den bästa tekniken och kapaciteten. Därav att Panasonics skruvdragare har haft mest kraft längst (Ah). Sen är det en fallande skala, sämre och billigare ju billigare maskin du köper. Idag är ju batteri och laddare minst hälften av maskinpriset du betalar. Därför kan inte en maskin som kostar 1/3 del ha ett lika bra batteri som en proffsmaskin.

Man får vad man betalar för, igen, alltså.
Mao en jäkla bra maskin för pengarna. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.