Är det någon här på forumet som har köpt eller provat en Ryobi P 620 färgspruta?
Tänkte måla en trapp plus spalje funkar den för detta jobb?
 
Vill oxå veta...
 
  • Gilla
Qariella
  • Laddar…
Ser Bauhaus säljer denna batteridrivna med beteckningen P621 för 999kr. Halva ordinarie priset. Inget som har erfarenhet av denna ännu?

Kan man köra fasadfärg typ demidekk ultimate i dessa?
 
  • 2011-05-22 kl. 14.01.01.png
Redigerat:
Kan man köra fasadfärg typ demidekk ultimate i dessa?[/QUOTE]

Det är nog inte att rekomendera. Antagligen får du späda färgen så pass mkt att du måste lägga på många lager för att få ett fullgott skydd.

Då går det fortare att pensla:)
 
Har ett flertal av Ryobis maskiner och har bara gott att säga om dom.
Fungerar väldigt bra, och senaste inköpet är just en P620.

KOmmer at testa den ganska hårt under sommaren, men
än så länge så verkar den väldigt gedigen.
 
Har du provat färgsprutan ännu?

Jag är mycket sugen på en...
 
Jo, jag har testat den under dagen!
Fungerar över förväntan!

Kör med det "runda" munstycket och det är en väldigt effektiv och jämn färgdimma som
skapas. Den dammar lite, men det är ju självklart vid all form av sprutning.

Man får passa sig lite så inte färgen rinner, men det är ju mer ett generellt problem, än något som beror på Ryobi. Jag har hyfsad erfarenhet av sprutmålning, men då med tryckluftssprutor från Biltema och liknande.

Den är väldigt enkel och smidig att rengöra och det tar max 10-15min att rengöra den mellan gångerna. Har spätt färgen ca 10-15% enligt medföljande "visko-mått" och jag tycker inte att färgen upplevs blaskig eller liknande.

Kort sagt:
Kan verkligen rekomenderas om man har Ryobi sedan tidigare,
och om vill måla upp sin möbelpark lite. :cool:
 
  • Nattduksbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arbete pågår.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färgspruta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Detta verkar ju lovande, vilken färg använde du i ditt exempel med möbeln?
Har du provat andra färger?

Jag har snart ägnat två timmar att läsa igenom tråden om Bosch PFS 65 & 105, vissa är nöjda, andra inte. Någon köpte Graco Minimax (batteridriven) för 7-8000:- och blev först då nöjd... Dessutom måste den modifieras genom att något behövde borras upp till 4 mm, Suck.

Jag har flera 18v Ryobi maskiner och mycket nöjd med dom så därav mitt intresse för deras färgspruta också!
 
Jag kör med Beckers Elegant Aqua Lackfärg (vattenbaserad)
(Vit Halvmatt)

Nix, har inte prövat något annan färg ännu, men om färgen bara håller någorlunda samma viskositet så bör det inte vara någon större skillnad.
Jag målade på en solvärm yta vilket förenklar lite då rinningen minimeras, men är man inte vaksam så blir det blixtsnabbt för mycket färg så den är rätt effektiv, vilket bådar gott inför kommande "väggmålningar".

Kul att höra att flera är nöjda med Ryobi.
Jag har ett gäng olika maskiner och är också väldigt nöjd med dom!
Just färgsprutan kommer att användas flitigt, så det lär vissa sig om den inte håller kvalitén.
 
  • Ryobi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tool Guru
  • Laddar…
Kan man måla väggar och tak med en sån här eller är den för liten för att klara av det?
 
Jodå, det går bra att måla tak och väggar med den.
Förmodar att du inte menar uteväggar, utan avser innertak/innerväggar.

Allt är beroende på vilken färg du använder.
Det dammar en del förstås när man kör, men inte mer än någon annan spruta.

Jag har kört ett gäng möbler, och sist var det sovrummet som fick sig en uppfräshning.
Ca 20Kvm stort.

Furusängen målades och blev som fabrikslackad.
Även dörren och foder var furu från början, och fick sig en omgång.
Taket är sprutmålat ca 4 gånger totalt och det ser också fabrikslackat ut.
inga "rinningar" och grymt smidigt.
Totalt så gick det åt ca 7-8liter färg.

Väl värd sina pengar, speciellt om man har fler maskiner från Ryobi.
 
  • Sovrum före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum Ongoing 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum klart 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sovrum klart 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vad snyggt det blev, ser ut som jag får investera i en färgspruta alltså.
 
stebo skrev:
Hej plutoorjan,

läste ditt inlägg i denna tråd, såg verkligen ut som du kunde trolla: [länk]

Jag är i farten och ska måla paneltak och blev sugen att köpa en liknande spruta. Något som slog mig är att färgbehållaren på sprutan kommer ur vinkel när sprutan riktas uppåt:
- hur gjorde du när du målade taket? Blir det problem med tillförsel av färg till sprutan - behöver man hålla den på något speciellt sätt?

Tack på förhand för svar!
Hälsningar från Stebo
Tjenare och tack för inputen!
Jag är bara en glad amatör, men lite erfarenheter har man ju snappat upp under dom målarjobben man gjort.

Helt rätt så blir det lite lurigt när man ska måla ett tak med en spruta med vertikal burk. Burken rymmer 1liter, men man hör och märker väldigt tydligt när den har en tendens att "dra" luft, och dår är det väldigt smidigt att fylla på färg. Burken sitter fast med "bajonettfattning".

Det första du gör om du ska ha kvar "taklisten", är att måla även den. Detta gör du först, och även om du väljer att ta bort listen så är det smart och klokt att börja med att måla "runtomkring" taket kanske 10-20cm först. Detta underlättar senare...

Man gör, eller rättare sagt, jag gjorde som så att man sprutade "snett" under ifrån, men ganska nära taket.
Svårt att förklara men tänk dig armen i "sig heil" (ursäkta uttrycket) med sprutan kanske bara 30cm från taket. Du målar brädorna som är 2,3st framför dig, och går från sida till sida. Man får hoppa lite i "sidled" för att undvika att "svänga" sprutan. Sen är det viktigt att komma ihåg att färgen inte "arbetas" in på samma sätt som med pensling eller rollning!
Ligger det minsta skräp i taket så kommer det att fungera som "masking", och det gör också att taket måste målas från "båda hållen". När du sprutar snett från sidan så kommer färgen att täcka not/fot perfekt från den sidan du målar, men det kommer att förbli mer eller mindre omålat från andra sidan!.
Alltså.. måla först taket från en sida, låt torka ett par timmar och måla sedan igen från andra hållet..


Vad är värst och svårast vid sprutmålning?
Jo, att färgen kan rinna om man inte passar sig.
Hur undviker man detta?
Enklast att spruta väääldigt tunna skikt som får torka, MEN detta är väldigt tidsödande och svårare i praktiken än i teorin.

Jag har lite kontroversiella tips
som har visat sig fungera mycket bra!

Om möjligt, ställ in en avfuktare i rummet du jobbar i, gärna i komplement med en byggfläkt som får upp värmen till 27-29 grader i rummet du jobbar i.

Sen kan du med fördel även värma själva färgen!
Jag gjorde så att jag körde färgburken ett par minuter i micron så att den blev jummen.
Alltså "Ryobi-burken" efter att ha fyllt på den. Får inte bli för varm utan bara jummen.

Det här låter kanske helt knäppt men är väldigt vanligt på fabrikslackning. Det finns tex. sprutpistoler med inbygd värmare just för att spruta uppvärmd färgdimma.

Allt går ut på att få färgen att torka så snabbt som möjligt.
Det första "grundlagret" kan du lägga på "som vanligt" för att få färgen att tränga in så djupt som möjligt, men efterföljande lager får gärna torka så snabbt som möjligt.

Blev visst en uppsats, men Good Luck!
p.s Jag klipper in mitt svar även i tråden om fler vill ta del av tipsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Grymt bra svar - TACK!
 
Ser kanonfint ut!

Vilken färg/grundfärg andvände du? Fick du spä den mycket?

// Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.