Hejsan!

Har precis skaffat mig en Ryobi P620 färgspruta, någon mer erfarenhet av en sådan?

Har börjat måla ett gäng spegeldörrar. Upplever att man får späda färgen väldigt mycket för att få önskad viskositet, runt 30%-40% (Rustas lackfärg), dock spottar den lite ändå med det platta ställbara munstycket. (Inte provat det runda än). Är detta normalt, eller är det färgen som är dålig? Tänker att det är ju ett budgetmärke..

Till själva huvudfrågan då:
Det blir ganska många strykningar (sprutningar?), och väldigt många rengöringar av färgsprutan om man försöker lägga på en 2-3 lager per dag. Hur mycket och noga bör man rengöra den mellan gångerna? Skulle man kunna ta loss munstycken och delar och bara lägga i en hink med vatten eller liknande mellan gångerna? Eller kommer det sätta igen då tro? Kanske en "hel" rengöring över natten iaf?
Någon som har några tips för att göra det så smidigt som möjligt att lägga på flera lager, just nu lägger jag solklart mest tid på rengöring, målningen tar ju bara någon minut.
 
oStj skrev:
Hejsan!

Har precis skaffat mig en Ryobi P620 färgspruta, någon mer erfarenhet av en sådan?

Har börjat måla ett gäng spegeldörrar. Upplever att man får späda färgen väldigt mycket för att få önskad viskositet, runt 30%-40% (Rustas lackfärg), dock spottar den lite ändå med det platta ställbara munstycket. (Inte provat det runda än). Är detta normalt, eller är det färgen som är dålig? Tänker att det är ju ett budgetmärke..

Till själva huvudfrågan då:
Det blir ganska många strykningar (sprutningar?), och väldigt många rengöringar av färgsprutan om man försöker lägga på en 2-3 lager per dag. Hur mycket och noga bör man rengöra den mellan gångerna? Skulle man kunna ta loss munstycken och delar och bara lägga i en hink med vatten eller liknande mellan gångerna? Eller kommer det sätta igen då tro? Kanske en "hel" rengöring över natten iaf?
Någon som har några tips för att göra det så smidigt som möjligt att lägga på flera lager, just nu lägger jag solklart mest tid på rengöring, målningen tar ju bara någon minut.
Du har en kombination av både keff spruta och färg. En riktig "proffsspruta" kräver inte att man späder ner färgen så mycket, eller alls.

Eftersom du späder ut färgen, som i vanliga fall kanske hade täckte på 2 lager, så måste du kompensera med fler lager. Späder du till 50% så blir det minst dubbelt så många lager. Rustas färg har jag inte testat, men budgetfärger brukar inte vara speciellt vassa när det kommer till täckförmåga.

Dum fråga gällande rengöring, men vad står det i manualen? Som du säger så tycker jag att det borde räcka med att lägga delarna i blöt mellan gångerna så att de inte sätter igen.
 
Nej precis, eftersom det är budgetprylar borde jag kanske inte förvänta mig toppresultat, men tänkte höra om det fanns folk med lite tips och egna erfarenheter att dela med sig av!

Manualen beskriver hela proceduren för att lägga undan pistolen för förvaring, inget om hur den bör hanteras vid kortare stopp. Men som sagt, lägga i blöt borde ju funka.

Man tjänar kanske inte så mycket i pris att köra rustas, eller andra budgetmärken, då man får lägga kanske dubbelt så många lager. Några synpunkter om Beckers Aqua lackfärg?
 
Ja visst kan man säga att Rustas budgetfärg påverkade resultatet.. När det fortfarande inte täckte efter 5e lagret och färgen tagit slut åkte jag och köpte en Sadolin snickerifärg V super, och vilken skillnad! Ett lager så täckte det, ska lägga på ett andra idag! Mycket mindre utspädning, inga droppar utan jämn och fin dimma! De pengar man tror man sparar med billigare färg.. Blev billigare med kvalitefärg, plus bättre resultat!
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
oStj skrev:
Ja visst kan man säga att Rustas budgetfärg påverkade resultatet.. När det fortfarande inte täckte efter 5e lagret och färgen tagit slut åkte jag och köpte en Sadolin snickerifärg V super, och vilken skillnad! Ett lager så täckte det, ska lägga på ett andra idag! Mycket mindre utspädning, inga droppar utan jämn och fin dimma! De pengar man tror man sparar med billigare färg.. Blev billigare med kvalitefärg, plus bättre resultat!
Hur mycket fick du späda? Får man med någon kopp man kollar viskositet med?

Hur mycket over spray blir det när du sprayade? Men Ryobin blandar väl inte i luft när den sprayar så det borde kanske inte bli så mycket over spray?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.