Alla snackar blå Bosch. Jadå, men blir nog mer än nöjd om man köper en GST:a, typ GST 90:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gst-90-e-25572-ocs-p/
gst-90-e-25572.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däremot har den här seglat upp som en riktigt bra sticksåg i tester:
Ryobi EJ700L

RyobiEJ700L.jpg
Verkar ha en hel del features. LED som belyser såglinjen är najs!

Bosch: c:a 1300 kr
Ryobi: c:a 1000 kr

Nån som råkar ha erfarenhet av Ryobis sticksåg och hur den eventuellt står sig mot Boschen?

Första tillämpning för min del kommer vara att såga ut hål i bänkskiva för spishäll. Behöver bli rakt!
 
Om det bara skiljer 300 spänn finns det ingen anledning att välja Ryobin. Jag har använt en äldre modell av Ryobi sticksåg, och den var kass med nya Boschblad. Belysning har man sällan nytta av, eftersom man ofta håller sågen upp och ner. Man sågar alltså i regel underifrån.
 
Vilken utav sågarna är skönast att hålla i då? Har själv bara sågat med handtag likt ryobin så har svårt att tänka mig den andra själv.... Underifrån ser man ju att proffsen på tv sågar... Men varför gör man det?? Måste ju vara krångligare??
 
Jag sågar hellre med en dålig av "limpmodellen" än en bra av den andra modellen, känns som man har mer kontroll. Sen säger jag absolut inte att ryobin är bättre eller sämre, men modellmässigt tycker jag limpmodellen vinner alla dagar i veckan
 
Det finns en hel del skrivet om GST:an på forumet. En del veteraner verkar hålla den högre än Festool och Makita. Ryobi borde inte vara i närheten, men jag har ingen egen erfarenhet. Vilka tester syftar du på?

Det enda som är uppenbart bättre verkar vara Mafell, men då går man upp en del i pris också...
 
Jag sågar hellre med en dålig av "handväskemodellen" än en bra av den andra modellen, känns som man har mer kontroll. Sen säger jag absolut inte att ryobin är bättre eller sämre, men modellmässigt tycker jag handväskemodellen vinner alla dagar i veckan:p

Uttalandet gäller iaf för blå bosch handväska då den har steglös hastighetsreglering samt man får bättre räckvidd och mindre skak med handtagsvarianten jämfört med limpan.
 
Jag tycker också att man får bättre känsla med limpmodellen, men precis som Nimajneb visar med sitt inlägg så är det en smaksak.

Poängen med att såga underifrån är att man dels har lättare att se hur bladet följer såglinjen då det är det enda man ser, men framförallt för att den sidan man har sågen på tenderar att splittra sig mer. Det har att göra med att ett klassiskt sticksågsblad har tandningen så att den drar materialet mot sågen. Oftast har man ju linjen på den sidan som kommer att synas när man är färdig och man vill då inte ha utrivningar på den sidan. En annan lösning på detta är att använda sticksågsblad med omvänd tandning, dvs som knuffar materialet från sågen. Då får man finast snitt på den sidan sågen är. Jag har aldrig själv testat ett sånt blad men jag har en känsla av att det är svårare att hålla sågen på plats med ett sånt då den inte bara borde knuffa på materialet utan även påverka sågen med samma kraft vilket borde ge en tendens att sågen vill lyfta. Det borde även bli konstigt med pendlingen tycker jag, men jag har som sagt aldrig testat. Jag kör helt enkelt underifrån (finns ett mycket större utbud av "vanliga" blad vilket gör det lättare att välja rätt i förhållande till materialet som ska sågas) och tycker det fungerar bra. Ibland blir det lite tungt om man kör långa sträckor då min sticksåg är ganska tung (GST135 ) alternativt att jag är på gymmet för sällan. GST90 som pratas om ovan är lättare och borde göra det bekvämare.
 
Om du är beredd att gå upp ett par hundra till så kan man importera Makita 4351 FCT som är ljusår bättre än dessa.
Aluminiumfot, plastväska, skyddssula m.m. Och dessutom en av marknadens tystaste sticksåg.

Tillägg:
Snabbgooglade och såg att ToolAB har ett bra erbjudande förnärvarande, där man får en Systainer på köpet och dessutom fraktfritt. Visserligen nästan 500 kr mer än Boschen men det ser jag som välinvesterade pengar. Skulle skippa en krogkväll och överväga den här:

http://www.toolab.se/produkt/4351FCTK-Makita-Sticksag-Systainer
 
Redigerat:
End skrev:
Snabbgooglade och såg att ToolAB har ett bra erbjudande förnärvarande, där man får en Systainer på köpet och dessutom fraktfritt. Visserligen nästan 500 kr mer än Boschen men det ser jag som välinvesterade pengar. Skulle skippa en krogkväll och överväga den här:

[länk]
Oooh! Den tål att tänkas på. :) Det blir nog en sån. Och för att få till perfekt rakt snitt (alternativ till sänksåg) kan man även koppla den till skena, med den här adaptern: http://www.toolab.se/produkt/193517-1-Makita-Ralsadapter-Sticksag
 
Du kommer inte bli missnöjd med Makitan som jag skrev här: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/214329-forslag-pa-bra-sticksag.html#post1748001

Jag valde ett kort och tunt blad från DeWalt med "raka tänder". Då är man oberoende av om man sågar uppifrån eller underifrån. Gav ett riktigt fint snitt när jag sågade panelbrädor.

Och Makitan har en lampa som jag hade nytta av i påsk då jag sågade ute och när mörkret föll kunde jag se min linje jag hade ritat upp även i dåligt ljus.

Bra grepp i Makitan och smidig att jobba med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.