Jag har en batteridriven grästrimmer på 36V från Ryobi. Förra sommaren började motorn ryka och bränt.

Jag har nu tagit isär den och kört motorn helt frikopplad från grästrimmern. Det slår gnistor från kolen, men sen börjar det redan efter några sekunder ryka och lukta, och den tappar i varvtal. Motorn blir också väldigt varm.

Vad kan det här bero på? Är det något man kan undersöka vidare? Jag inbillar mig att det är spolen som blir varm, och att plasten som den ser ut att vara inkapslad i smälter.

En ny motor kostar ca 1000 kronor, och det är jag inte så sugen på att lägga. Beställde hem en billig motor som jag hoppades skulle passa, men det gjorde den inte.

Tacksam för tips och idéer om vad jag kan göra, och även om jag inte kan laga den vore det intressant med en teori om vad som är fel!
 
  • Sliten och smutsig elektrisk motor från en Ryobi grästrimmer med synliga specifikationer och elektriska anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själv läst runt lite mer. Visst låter det som kortslutning i ankaret?
 
Ja den kanske har blivit för varm pga överarbetande eller fullt med gräs där kylningen för motorn är. Då bränner lacken på lindningarna och blir korttslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.