Hej hej. Jag eldar ca 3 timmar om dagen. Har fureved lagrad i 3 fack bakom garaget. Har tagit det sista i de ena fackat och nu börjat på de sista, Den veden är lagrad lika sänge som den jag tog av sist MEN det ryker svart då o då när jag eldar med den. Nån som vet vad det kan vara???
 
Om veden ligger mot väggen så kommer inte luften åt den riktigt bra.
Lägg lite mellan rum mellan veden o väggen nästa gång.

Några lastpallar som distans mellan väggen och veden kanske skulle funka
 
Det är lastpallar mellan vägg o ved samt på marken.. Även utanför för att skydda mot de värsta av regn o snö.. Veden är torr har kollat med en fuktmätare ( likadan som de mäter hus med ) fukthalten ligger på mellan 17 och 22 %..
 
Har du mycket kåda i veden (tyre ved) ? Då kan det ryka svart om man inte får tillräckligt med syre till elden.

Mvh Peter
 
OK.. Det skulle det kunna vara... Några bitar har det runnit kåda på som man kan se...
 
Lukta på veden, du känner direkt om det är "Tjiro-gadd" (som vi säger här i Piteå) dvs ved med hög kådhalt. Det luktar kåda lång väg och brukar sota en del när man eldar den. Dessutom brinner den extremt bra/fort. Brukar vara ett ypperligt tändmaterial när man t ex är ute i skogen och ska tända en brasa, eller har sur ved hemma  ;D

// Lidman
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.