Har en jätte gammal storebro panna från 1900 frös ihjäl.
När man ska lägga i ved så ryker det in massa rök.
Spjället på sidan står alltid öppet.
Sotaren är här 4 gånger per år, säger alltid det är OK.
Men detta kan inte va normalt att det kommer in massa rök och måste ju fylla i några gånger per dag.
Sotaren sa en gång att kan va för pannan är kall. Men jag menar den måste ju bli varm efter ett tag.
Vad ska man göra? Vem ringer man? Jag hör ju ibland fåglar kraxa, kan de ha täppt igen nåt som sotaren missar?
 
Redigerat:
IMG_20151113_181811213.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stäng dragluckan, när du öppnar för att fylla på ved.
 
Vilken är dragluckan?
 
På nedre luckan sitter två spjäll, upphängda i en kedja. Dessa ska du stänga i samband med att du öppnar övre luckan.
 
  • Gilla
Nallis
  • Laddar…
Så vi har alltså gjort fel i 3 år. Bra att de berättade detta :/ ska pröva om det hjälper :)
 
Provade nu att stänga dem. Väntade en stund o öppnade sen stora luckan. Då kom ett helt moln ut. :/ provade att öppna igen och då kom det lite mindre in. Men löste inte problemet tyvärr.
 
Var sitter spjället?
Låt bli dragluckan, men öppna spjället helt innan du öppnar övre luckan.
 
IMG_20151113_181747606.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sitter ett spjäll på sidan. Det står alltid på öppet.
Kan den vara stängd trots den är på öppen?
 
Nallis skrev:
Provade nu att stänga dem. Väntade en stund o öppnade sen stora luckan. Då kom ett helt moln ut. :/ provade att öppna igen och då kom det lite mindre in. Men löste inte problemet tyvärr.
Nu antog jag att du öppnade spjället först. Om inte, så gör det. Vänta inte heller med att öppna övre luckan. Du kan öppna den först, och sen stänga dragluckan/luckorna. Det ska fungera, annars har du väldigt dåligt drag i skorstenen.
 
Spjället på sidan stänger vi aldrig, det står alltid öppet.
 
Så fort jag öppnar övre luckan så kommer det in rök. Vi har bott här tre år. Alltid kommit lite men nu kommer det en hel del och känns inte så bra att andas i det varje dag.

Hur får man mer drag i skorstenen om det nu är felet?

Som sagt spjället på sidan är alltid öppet.
 
Kanske du har för lite tilluft in i huset eller till pannan så det går bakvägen?
 
Hur vet man det, hur kollar man det? Vem ringer man om sånt här?
Kan fåglarna täppt igen nåt?
 
Nallis skrev:
Hur vet man det, hur kollar man det? Vem ringer man om sånt här?
Kan fåglarna täppt igen nåt?
Du kan kolla om du har tilluftsventiler i rummen, sådana som sitter på väggarna högt upp.
Om du har haft en sotare där så är nog inget i rökkanalen/kanalerna igentäppt.
Där jag bor brukar sotarna också ha bra koll på ventilation så dom borde kunna svara på om huset har tillräckligt med tilluft.
Det brukar man märka själv också, dålig luft, det kan ryka in vid eldning osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.