Har problem med inrykning från våran Keddy braskassett. Det är en äldre modell, 210 tror jag den heter, från början 90-talet eller slutet 80-talet tror jag.

Den är installerad i murstock, tvåvåningshus och kamin står på nedervåningen så murstocken bör vara tillräckligt lång. Har självdragsventilation och kör inte köksfläkten när kaminen är igång.

Första brasan med tändved fungerar hur bra som helst, ryker inte in över huvud taget och brinner livligt.

Problemet kommer när den brunnit ned och man ska göra nästa inlägg, då ryker det in när jag öppnar luckan, och en hel del också. Luktar rök i hela vardagsrummet. Öppnar väldigt försiktigt men det ryker in ändå.

Det kan variera från tillfälle till tillfälle, ibland ryker det in mindre ibland betydligt mer. De tillfällena det rykt in mycket tycker jag också det blir dålig fart på elden vid nästa inlägg efter tändbrasan, brinner bra i början sen dör det ner och brinner med små lågor, nästan som en pyreld.

Vad kan vara problemet?
 
Claes Sörmland
Låter som du får någon sorts propp i skorstenen som minskar draget. Detta ger inrökning och sämre förbränning.

Men varför? Stor kall skorsten som inte värms upp tillräckligt vid första brasan? Den kalla luften rasar ned när veden brunnit ut och när du öppnar luckan får du inrökning?

I öppna spisar hade man ofta en rökhylla förr för att hindra just inrökning. Den gör att luften roterar och hindrar att kall luft från skorstenen rasar ned.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter som du får någon sorts propp i skorstenen som minskar draget. Detta ger inrökning och sämre förbränning
Jo, jag har också tänkt det. Men hur kommer det sig i sådana fall att det inte ryker in något vid första brasan? Då är ju skorstenen helt kall.

Det jag inte prövat är att öppna ett fönster när jag lägger in mera ved. Tror du det kan påverka inrykningen? Även fast vi inte har mekanisk ventilation.
 
Claes Sörmland
MG_88 MatGab skrev:
Jo, jag har också tänkt det. Men hur kommer det sig i sådana fall att det inte ryker in något vid första brasan? Då är ju skorstenen helt kall.
Jag har inget svar men skillnaden är ju att vid första brasan så är den nedre delen av skorstenen kall. Vid andra brasan så har du ju hettat upp kaminen, rökrör och kanske delar av skorsten (du har ju murstock). Varm luft är ju lättare än kall så den rör sig då i rökkanalen och kyla av mot väggarna för att sen ramla ned.

Jag hade konstigheter i en gammal rörspis från sent 1800-tal i ett torp för många år sedan. När man började elda den kall (på hösten) så var allt frid och fröjd men efter 20 minuter eller så så kunde den börja "andas" och puffa ut rök bakvägen. Rätt skrämmande för man var ju då mitt i en brasa. Samma sak med ett andra inlägg. Så lite samma som du observerar fast värre. Jag förstod det som att rökpelaren kyldes av i murstocken (eller kanalerna i rörspisen) och "ramlade" ned. Väntade man timmar med det andra inlägget så försvann problemet och rörspisen betedde sig mycket fint.
 
Claes Sörmland
Gick om hämtade ved och funderade lite. Är det en Keddy monterad i en gammal öppen spis så att du har en rökkanal med stor tvärtsnittsarea upp i skorstenen?
 
MaxHugo
MG_88 MatGab skrev:
Det jag inte prövat är att öppna ett fönster när jag lägger in mera ved. Tror du det kan påverka inrykningen? Även fast vi inte har mekanisk ventilation.

Har själv hus med kamin och självdragsventilation och har jag inte tillräkligt med tilluftsventilation, så kvävs elden och börjar ryka som attans. Första vintern i vårt hus stängde jag alla tillluftsventiler, detta gjort att jag fick samma problem som du. Kaminen behöver nytt syre för att kunna hålla igång elden, "så lika mycket syre som går ut genom skorstenen, måste komma in på annat håll. " (tror jag :thinking: )

När du lägger in andra gången måste du ha en bra glödbädd, annars försvinner luftcirkulationen.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
MG_88 MatGab skrev:
Har problem med inrykning från våran Keddy braskassett. Det är en äldre modell, 210 tror jag den heter, från början 90-talet eller slutet 80-talet tror jag.

Den är installerad i murstock, tvåvåningshus och kamin står på nedervåningen så murstocken bör vara tillräckligt lång. Har självdragsventilation och kör inte köksfläkten när kaminen är igång.

Första brasan med tändved fungerar hur bra som helst, ryker inte in över huvud taget och brinner livligt.

Problemet kommer när den brunnit ned och man ska göra nästa inlägg, då ryker det in när jag öppnar luckan, och en hel del också. Luktar rök i hela vardagsrummet. Öppnar väldigt försiktigt men det ryker in ändå.

Det kan variera från tillfälle till tillfälle, ibland ryker det in mindre ibland betydligt mer. De tillfällena det rykt in mycket tycker jag också det blir dålig fart på elden vid nästa inlägg efter tändbrasan, brinner bra i början sen dör det ner och brinner med små lågor, nästan som en pyreld.

Vad kan vara problemet?
Visst har 210 spjäll i nedre hörnen? I så fall har de ett öppet ”tändläge” om man trycker in och vrider till de står helt lodrätt. Det skulle ju kanske kunna hjälpa lite.
Det andra jag tänker på är hur du eldar. Det låter i mina öron lite som att du eldar på helt rätt sätt - om det var en kakelugn. En spiskassett behöver inte mjukstarta så du kan gott fylla på med grövre ved redan från början. Bygg två varv om två/tre lite grövre trän i botten och två varv med lite tunnare tändved ovanpå. Tänd under de två övre varven.
Alternativt så ska du inte låta tändbrasan brinna ner utan fyll på när det brinner som mest intensivt så du inte tappar draget.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Gick om hämtade ved och funderade lite. Är det en Keddy monterad i en gammal öppen spis så att du har en rökkanal med stor tvärtsnittsarea upp i skorstenen?
Yes, den är monterad i gammal öppen spis. Vad menas med "stor tvärsnittsarea upp i skorstenen"?
D Drutten2000 skrev:
Visst har 210 spjäll i nedre hörnen? I så fall har de ett öppet ”tändläge” om man trycker in och vrider till de står helt lodrätt. Det skulle ju kanske kunna hjälpa lite.
Det andra jag tänker på är hur du eldar. Det låter i mina öron lite som att du eldar på helt rätt sätt - om det var en kakelugn. En spiskassett behöver inte mjukstarta så du kan gott fylla på med grövre ved redan från början. Bygg två varv om två/tre lite grövre trän i botten och två varv med lite tunnare tändved ovanpå. Tänd under de två övre varven.
Alternativt så ska du inte låta tändbrasan brinna ner utan fyll på när det brinner som mest intensivt så du inte tappar draget.
Ja, den har spjäll nere i hörnen (vridreglage) Mina går inte att trycka in, men vrider man dom max uppåt är spjällen fullt öppna.

Jag eldar den enligt eldningsinstruktionen till spiskasetten, dvs köra första brasan med 3,5kg tändved samt några klenare klabbar. Syftet med det är väl att det ska brinna fort och bra för att snabbt få upp temperaturen.
 
Claes Sörmland
MG_88 MatGab skrev:
Yes, den är monterad i gammal öppen spis. Vad menas med "stor tvärsnittsarea upp i skorstenen"?
Att öppna spiser har en väldigt vid/stor rökgång för att det inte ska ryka in. Kaminer och kakelugnar har rätt smala rökgångar så att man håller draget högt. För vid/stor rökgång så kan det börja uppstå konstigheter p g a det låga draget.

Men jag tycker du först ska utesluta det uppenbara, att du har ett för tätt hus. Öppna fönstret när du eldar och se om problemet försvinner. Då är det ju tilluften till huset och därmed till kaminen som är problemet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Tror på för lite tilluft, har du kunnat elda upp 3,5 kg ved i en första brasa lär det vara bra drag. Har en 210 och det brukar bli ca 2 kg i första brasan.
Och det ska vara en ordentlig glödbädd helst lite brinnande kvar när man lägger in mera så det tar sig direkt, ska inte ligga och pyra innan det tar sig efter inlägg.
De fjädrande spjällen kom på senare modeller.
 
  • Gilla
Drutten2000
  • Laddar…
Är det när den första brasan har brunnit ner och du öppnar för att lägga på ett nytt ilägg som det ryker in?
Brinner det fortfarande med synlig låga då?
Om det inte brinner med låga, hur ser glöden ut från det första ilägget?
Är det en stor röd hög med finfördelade glödande kolbitar eller ett par svarta stubbar som ligger och ryker?
 
Minns jag rätt att den modellen har en plåtskiva högst uppe i eldstaden som dels driver fram elden mot framkant och stoppar kall luft från skorstenen att "rasa" rakt ned?
Är den i så fall på plats som den ska?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Minns jag rätt att den modellen har en plåtskiva högst uppe i eldstaden som dels driver fram elden mot framkant och stoppar kall luft från skorstenen att "rasa" rakt ned?
Är den i så fall på plats som den ska?
Bra noterat! Glömde skriva att jag brukar trycka till plåten med luckverktyget vid första brasan. Man gör saker med automatik.;)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Är det när den första brasan har brunnit ner och du öppnar för att lägga på ett nytt ilägg som det ryker in?
Brinner det fortfarande med synlig låga då?
Om det inte brinner med låga, hur ser glöden ut från det första ilägget?
Är det en stor röd hög med finfördelade glödande kolbitar eller ett par svarta stubbar som ligger och ryker?
Japp, det är vid nytt ilägg efter första brasan (och dom därefter) det ryker in. Och då alltså även innan man lagt på ny ved, räcker med att öppna luckan. Brukar låta den första brasan brinna ned helt till glöd, annars upplever jag att det ryker in ännu mer. Det är fin glöd efter första brasan, små glödande bitar.

Efter andra brasan kan det dock bli som du beskriver med att i alla fall ett vedträ bara är en svart klabbe som ligger och pyr/glöder, dock inte varje gång.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Minns jag rätt att den modellen har en plåtskiva högst uppe i eldstaden som dels driver fram elden mot framkant och stoppar kall luft från skorstenen att "rasa" rakt ned?

Är den i så fall på plats som den ska?
Den har en sådan skiva, igår prövade jag att skjuta till den innan jag började elda, gick att flytta tillbaks kanske 5mm, gjorde ingen skillnad.
 
MG_88 MatGab skrev:
Efter andra brasan kan det dock bli som du beskriver med att i alla fall ett vedträ bara är en svart klabbe som ligger och pyr/glöder, dock inte varje gång.
.
Brukar bero två orsaker för lite tilluft eller träslag, t.ex. större klampar av gran kan brinna dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.