Hej!

Jag bor i ett Classic 159 ifrån LBhus byggår 2010 och har börjat fundera på att inreda ovanvåningen, jag hade planerat att sadla på takstolarna upp till hanbjälkarna och ha innertaket under dessa, enkelt å bra. Helt plötsligt så kommer min kära sambo och säger: "Skulle det inte vara snyggt med ryggåstak här?", "äh.. joo.. det skulle det väl" blev mitt svar. Sen har jag gått å kliat mig i huvudet på detta.
Först verkade det inte så svårt, det är väl bara att fortsätta med isolering ända upp i nock men.. det sitter en ventil i vardera gavelspetts som ska ventilera vinden och det är här mitt problem ligger, hur gör jag med ventilationen vid nock. I min mammas hus som mina föräldrar byggde -73 så är det en tunn luftspalt runt hela men räcker det?
Eller måste man på något sätt sänka "innernocken" så att man för luft flöde ifrån ena gaveln till den andra och hur gör man det bäst?

Jag har försökt hitta info om detta lite överallt men kan inte hitta något, allt som jag hittat handlar om villor med plåttak och då verkar det som om det är helt tätt vid nock och man måste säkerställa ventilation mellan gavlarna men är det så tätt med takmasonit och betongpannor som jag har, garaget som jag har byggt har luftning längs med nockbrädan, kan dock inte se hur det ser ut på villan, men det är väl bara å klättra...:p

Är det någon som har gjort detta eller vet hur man ska göra? Alla tips och ideer uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.