Halloj! Jag ska bygga en stuga i sommar och vi har kommit fram till att vi ska ha ryggåstak. Finns de någon bra sida där man ser hur ryggåstak är konstruerade? Vårat tak kommer att vara asumetriskt så ena takvinkeln kommer att var 45 grader och den andra sida ca 28 grader och 10.80 långt. Kanske någon som har bilder på hur ni konstruerat erat tak?
 
Vad jag tänkte mig är en limträbalk som kommer att stöttas av två pelare och sedan takstolar från pelaren ner till väggen. Jag har sett en konstruktion där man lakt takstolarna på limträbalken men jag skulle vilja fästa takstolarna på sidan av limträbalken. Hur gör man?
 
Berliner
Hej,
ska detta bli en synlig konstruktion eller hur?
Hur långt kommer att bli limträregel längs nocken?
Hur har du tänkt att stabelisera uteväggarna?
Om du har t.ex 6m långa väggar behövs i alla fall någon form av regel som går från den ena sidan till den andra.
Annars kan du få problem när du har snölast på taket. Då kan väggarna tryckas ut.


Berliner
 
  • XZ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Berliner
Den här bilden är lite bättre
 
  • XZ.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
vattumannen75 skrev:
Vad jag tänkte mig är en limträbalk som kommer att stöttas av två pelare och sedan takstolar från pelaren ner till väggen. Jag har sett en konstruktion där man lakt takstolarna på limträbalken men jag skulle vilja fästa takstolarna på sidan av limträbalken. Hur gör man?
Ska du ha vågrätt inner tak? I sådana fall kanske du ska överväga att köpa färdiga stolar. Är prisvärt om man räknar på att du kan använda den tiden till annat plus att när bilen kommer lyfter du de på plats med en gång.

Vad menar du med att fästa takstolarna på sidan av limträbalken?

Mvh Bara jag
 
Jag är nog lite dålig på att uttrycka mig bara :) Jag menar precis som dina ritningar visar fast ingen balk mellan takstolarna. Vi kommer att bygga ett loft/övervåning efter ena långsidan och tanken är att vi kommer att dra ut två reglar från övre golv plan till andra sidan för att hålla fast väggen. Finns de någott bra bra och stadigt sätt att fästa takstolarna till limträbalen om man ska fästa dom som bilden visar?
 
Förstår inte måtten riktigt vilka mått har "botten plattan" och vilken höjd skall färdig nock vara på?

Jag byggde ett ryggåstak på 10x8 m ca. med 22 graders taklutning.
Dimensionen på limträbalken i nocken blev 620x115. Som takstolar valde jag kertubalkar 300x45 1200mm/cc. Detta skulle klara lasten på västkusten (och gjorde det också). Tror jag dimensionerade för tegel.

Takstolarna lade jag uppe på balken och skruvade fast dem i hammarbandet (väggen). Jag har inga invändiga reglar eller väggar som stöttar ytterväggarna. Det är ju inga direkta sidolaster vid denna typ av konstruktion. Balken vilar på två järnpelare (120x120).

En fördel med att lägga takstolarna på balken var att då kunde jag isolera över "nock". Jag isolerade med ekofibrer.
 
Berliner
Ja finns,
använder bara bjälksko vid nocken. Dem långa.

Berliner
 
Balksko de var de är nog de jag var ute efter :) Huset kommer att bli lite specielt. invändigt mått på väggarna kommer att bli 10.00m x 7,35. För att få ståhöjd relativt kort från väggen så kommer vi att ha 45 gr vinkel på taket över den del som kommer att bli loft sedan blir de ca 28 gr mot den andra sidan som blir full takhöjd från botten planet. Så vi kommer att ha ca 2 m med 45 gr lutning sedan blir de ca 6 m 28
 
Detta är ett bra beräkningsprogram där du kan testa dig fram till olika dimensioner beroende på typ av träbalk.
http://www.iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx

Om du skall ha takstolarna fästa uppe på eller vid sidan är nog en fråga om hur mycket balk du vill ha synligt inne i rummet.
 
Ja min tanke var att balken inte skulle synas men de gör nog inte så mycke att balken kommer ner från taket enbit. Tackar för länken!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.