Kikat på lite olika hus och har en undran.
Detta handlar om ett hus jag vill bo i resten av livet och inte något som ska säljas.
Gillar ryggåstaket i vardagsrummet för att huset inte ska kännas så ihoptryckt och trångt men.....

Klicka för planlösning
http://www.floodstra.com/floods_trahus/view_image.asp?image=1p_sparren_plan.jpg

Om jag utgår i från ett hus och får bara göra ett av följande val vad tror ni ger bäst upplevelse för hela huset.

1. Ryggåstak i vardagsrum men standard 2.40 i övriga huset. + 30.000kr

eller

2. Höjd invändig takhöjd från standard i detta fall 2.40 till 2.60 eller 2.70 för låt säga 50.000kr i hela huset. Inget ryggåstak i vardagsrum.

Handlar om ett hus liknande detta

1p_sparren_fasad.jpg
 
TOKE 1
Suhagg skrev:
Kikat på lite olika hus och har en undran.
Detta handlar om ett hus jag vill bo i resten av livet och inte något som ska säljas.
Gillar ryggåstaket i vardagsrummet för att huset inte ska kännas så ihoptryckt och trångt men.....

Klicka för planlösning
[länk]

Om jag utgår i från ett hus och får bara göra ett av följande val vad tror ni ger bäst upplevelse för hela huset.

1. Ryggåstak i vardagsrum men standard 2.40 i övriga huset. + 30.000kr

eller

2. Höjd invändig takhöjd från standard i detta fall 2.40 till 2.60 eller 2.70 för låt säga 50.000kr i hela huset. Inget ryggåstak i vardagsrum.

Handlar om ett hus liknande detta

[bild]
Ryggåstak och minst 2.50 i övrigt hade jag tagit om jag byggt nytt. Det gör inget att få lite högre väggliv på en enplanare.
Sen tycker jag att du ska lyssna lite på herr consensus som propagerar om klimatvind.
Det tror jag absolut blir nästa stora förändring inom byggsektorn här i Sverige när priserna går ner lite. Finns väl inte så många alternativ ännu.
Kika lite på vad han skriver.
 
TOKE 1 skrev:
Ryggåstak och minst 2.50 i övrigt hade jag tagit om jag byggt nytt. Det gör inget att få lite högre väggliv på en enplanare.
Sen tycker jag att du ska lyssna lite på herr consensus som propagerar om klimatvind.
Det tror jag absolut blir nästa stora förändring inom byggsektorn här i Sverige när priserna går ner lite. Finns väl inte så många alternativ ännu.
Kika lite på vad han skriver.
Det optimala som jag anser är 2.60 i hela huset och ryggåstak i vardagsrum. Men det springer iväg i pris med både och. :(
 
TOKE 1
Suhagg skrev:
Det optimala som jag anser är 2.60 i hela huset och ryggåstak i vardagsrum. Men det springer iväg i pris med både och. :(
Men det blir väl en rätt så liten summa av totalkostnaden. Och så behöver du inte gå omkring och fundera varför du inte gjorde det.d^_^b
Satsa på 2.60 + åsar. Det blir riktigt riktigt snyggt
 
Om valet är bara ett av alternativen så är ryggås bäst alla dagar i veckan.

Vi har ryggås i vardagsrum och "vanlig" 2,40 i kök och sovrum, upplevs som väldigt luftigt trotsa att vi har vanlig takhöjd i köket.
 
har ryggås.
4,70..
mvh
snickar estwing
 
Takhöjd 2,70 kan vara okej. Men när man närmar sig och överskrider tre meters takhöjd skapar man lite känsla av "skorsten" i de minsta rummen. Man får jobba med andra grepp i köksinredningen, och exempelvis i toaletter och sovrum som är bara sju, åtta kvadrat stora bör man överväga sänkt innertak .
 
Havsutsikt skrev:
Vi har ryggås i vardagsrum och "vanlig" 2,40 i kök och sovrum, upplevs som väldigt luftigt trotsa att vi har vanlig takhöjd i köket.
Detta har vi haft i 30 år och vi har aldrig ångrat detta.
//Bosse
 
Jag kan ej förstå att i ett fall ska det vara så energisnålt som möjligt, för att i nästa fall vara rymd i huset med många kubikmeter luft att värma upp hur tänker ni som bygger så.
 
hade valt ryggås i vardagsrum och 2,5 i övrigt och i någon del där det då är lägre hade jag sett till så att det blivit en liten vind på 30 kvm
 
ryggås 5.5 meter i vardagsrum och kök. 2.50 i resten.
Loft med höjd 1.9-2.6 meter
ryggåstaket är asläckert och 2.5 i övriga rummen är lagom så det inte blir en kyrka av sovrummet.
 
Ok fina tips. Ska nog hålla mig till 2.5 som max och ryggåstak i vardagsrum. Om det inte blir för dyrt.
 
O
Suhagg skrev:
Ok fina tips. Ska nog hålla mig till 2.5 som max och ryggåstak i vardagsrum. Om det inte blir för dyrt.
Ta 2.60 för det är inte standard och det känns. Och det kan inte bli så mycket dyrare:rolleyes:
 
Jag hade prioriterat det som inte går att ändra när huset väl är byggt.

Välj både 2.60 och ryggåstak om det är det du vill ha.

Spara in pengar på något annat som går lätt att ändra i efterhand när du har råd (t.ex. billigare maskiner, kaminer, golv mm)...
 
2.40 i alla rum förutom v-rummet. att höja till 2,50 eller högre finns det ingen rimligt försvar till. det enda som sker är större volym att värma upp. bara att höja taket i ett hus på 144 kvadrat med 1 dm ger 14,4 kubik till att värma upp. ska du upp till 2.70 så e de 43.2 kubik mer. kanske nåt att fundera över
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.