Hej!

Beskar kanske våra gamla äppelträd (~45år) lite väl hårt förra vintern, vilket har resulterat i en massa vattenskott i hela träden...:(

Läste i lokaltidningens trädgårdsspalt att man kunde "rycka" dem, så vitt jag förstod bara dra loss dem. Det skulle medföra en minskad risk för vattenskott i fortsättningen eftersom man då tar med en del av anlagen för sådana , i motsats till om man klipper.

Jag har testat lite, och som artikeln sa går det väldigt lätt att dra bort skotten eftersom de inte har hunnit få några årsringar ännu. Det följer med en liten, liten del av fästet mot grenen, där enligt uppgift då anlagen för nya skott ska sitta.

Men kan detta verkligen vara riktigt??? Förstör jag träden om jag bryter av för mycket?

/Elin
 
www.odla.nu så finns där en som är väldigt duktig vad gäller beskärning av fruktträd. Tror den allmänna rekommendationen vad gäller vattenskott är att ta bort 1/3, korta av 1/3 och låta 1/3 vara kvar tills vidare. Anledningen till vattenskotten är ju för att trädet snabbt ska kunna få upp en tillräcklig lövmängd för att kunna upprätthålla balansen. Tar du bort alla vattenskott så är det kanske möjligt att du inte får nya på samma ställen men du får garanterat nya på andra ställen. Så ta det försiktigt med vattenskotten istället och ta bara lite åt gången så att trädet kan återhämta sig emellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.