Vet inte under vilken rubrik dethär skall va men nu undrar jag såhär:

Jag och min sambo har köpt ett stockhus. Vi skulle renovera badrummet eftersom det var fuktskada där, nu när vi börja riva ner upptäckte vi att nedersta stocken var rutten. Går alltså att gräv sig in i den ca. halva igenom.q(;^;)p Dåligt, som ni förstår.

Ser inte hur mycket det är ännu, men det vi ser än så länge är att de sträcker sig ungefär en halvmeter åt sidan, på två olika stället i badrum/tvättrum. Vet ivarjefall att det inte (borde inte vara ivarjefall) rakt igenom, liksom stocken ser, och låter bra på utsidan.
Mer vet vi inte förrän vi får dit en expert.

Men, det jag undrar är hur man löser detta? Vi skulle ju inte gärna byta ut hela stocken, de låter dyrt, svårt & jobbigt (om det ens går? :O)
Går det att gör någge smart så man klarar sig i fortsättningen? Vill ju helst inte att mitt fina röda stockhus snart faller ihop :S

Tack på förhand!
 
Tyresö
Visst går det att byta ut enskilda stockar - men min kunskapsnivå om det är inte mer än vad jag sett i renoveringsprogram i TV. Tydligen så är det inte en helt vanlig snickare som kan göra det - det ska göras av en timmerman, sa dom i programmet.
 
Ja eller gå den enkla vägen..Hugg ur det dåliga timmret o lappa i med nytt vanligt regelvirke.:)
 
Jaa alltså det känns ju lite omständigt att byta ut en hel stock.. Men blir det bra då om man tar bort det dåliga och sätter regelvirke? Att de inga blir nå skit där igen?
 
Jo ja laga min syll o fasad så kåken står upp än iallafall....Panel utanpå. En timmer kåk är så stadig i sig så lite lappande går bra.
 
Jag och min sambo bytte bottenstockar på ett litet timmerhus själva, med hjälp av ytterligare 3 starka personer.
Torpet var i och för sig bara ca 8x4 meter, med murstock och 2 våningar.

Trots allt var det lättare än man kunde tro. Det tog för själva bytet 2-3 arbetsdagar. Sedan en hel del tid att fixa golvplankor som släppt, någon innervägg som sprack i ett hörn mm. Inget allvarligt.

Vi hyrde rediga domkrafter.

Det svåra var dels att få tag på nya stockar, sedan att yxa till dem från maskinkapat utseende till något som liknade gamla huggna. Där misslyckades vi med det estetiska. :(
Likaså var det pilligt, men inte svårt, att få till knutarna i hörnen och skarvningen på en stock där vi bara bytte halva. Liten motorsåg, yxor, ett par rejäla stämjärn och några spett var väl de verktyg vi använde.

Vi hade låna böcker på bibblan innan. Bäst var i våra ögon "Så renoveras torp och gårdar", den har några år på nacken nu, men det har ju å andra sidn husen också.
 
S
xoxox skrev:
Vet inte under vilken rubrik dethär skall va men nu undrar jag såhär:

Jag och min sambo har köpt ett stockhus. Vi skulle renovera badrummet eftersom det var fuktskada där, nu när vi börja riva ner upptäckte vi att nedersta stocken var rutten. Går alltså att gräv sig in i den ca. halva igenom.q(;^;)p Dåligt, som ni förstår.

Ser inte hur mycket det är ännu, men det vi ser än så länge är att de sträcker sig ungefär en halvmeter åt sidan, på två olika stället i badrum/tvättrum. Vet ivarjefall att det inte (borde inte vara ivarjefall) rakt igenom, liksom stocken ser, och låter bra på utsidan.
Mer vet vi inte förrän vi får dit en expert.

Men, det jag undrar är hur man löser detta? Vi skulle ju inte gärna byta ut hela stocken, de låter dyrt, svårt & jobbigt (om det ens går? :O)
Går det att gör någge smart så man klarar sig i fortsättningen? Vill ju helst inte att mitt fina röda stockhus snart faller ihop :S

Tack på förhand!
Att byta syllstockar själv utan kunskap är inte att rekommendera. Just syllstocken har ett eget liv med att hålla ihop väggarna oftast så den ska man inte kapa och skarva utan rätt expertis. Har du virke kvar i stocken (mät gärna hur mycket friskt det är kvart) så är det mycket bättre att ta bort dåligt och lägga i nytt. Se då till att du har gammalt kanske t.o.m likvärdig skog som befintliga timret kommer ifrån.

Att bila fram samma mönster som för 2-300 år sedan är inte så svårt. Det får man öva på. Tänk på när ni bilar(hugger) så bilar ni nerifrån och uppåt, att vattnet ej rinner in i timret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.