Hej, det här är mitt första försök på den här siten, och jag är osäker på var jag ska ställa frågor, men jag får väl prova mig fram.

Det jag vill veta är:
Går det här att laga?
trasigt korsvirke.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
bilden är 45 grader fel, det synliga teglet är under fönstret.
 
Du menar nog 90 grader fel :)

Ja allt går att byta bara mer eller mindre besvärligt.
Du kommer att få avlägsna en hel del puts på in och ut sida och kanske mura om lite intlill nästa stående virke. Du måste ockå stämpa upp överliggande virke när du byter stolpen. Men det är görbart.
Det man kan funder över är hur det ser ut på andra ställen på huset och du bör nog se över mer innan du bestämmer vad som skall göras så att det inta finns mycket ruttet, vilket kanske gör det oekonomiskt.
 
Ja precis, 90 grader:)
Det är ett mycket trasigt hus, men det finns ett annat på tomten som egentligen är huvudprojektet. Det skulle ändå vara kul att rädda det här också.
Vad jag förstår är det korsvirke med tegel och lertegel invändigt som är putsat med hjälp av "hönsnät".
Skulle det gå att ta bort putsen utan att ersätta den. De andra byggnaderna har tegelfasad så det hade varit fint...
 
trasig fasad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är att teglet och kalkbruket suger mycket fukt vid tex slagregn. Denna fukt påverkar sedan det icke brända lerteglet negativt så att det försvagas och vittrar.
Anledningen till att man putsade med ett kalkbruk som sen vanligtvis kalkades med flera lager kalk var för att skydda mot just fukten. Och normalt kalkades husen ganska ofta eftersom kalken tvättades av och den skyddande effekten försvann.
Jag skulle inte själv valt att låta väggen som är murad med ett svagt bruk och obränd lersten stå oputsad.
 
ok, jag tänker att jag kan ta bort alltihop själv (till våren, det har ju stått så här ett tag, så det borde inte göra någon skillnad att vänta ett tag till) och sedan får jag ta hjälp med att putsa om.
Då borde det alltså gå att göra det på "gammalt" sätt med kalkbruk och återkommande kalkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.