Hej på er!

Hittade mer ruttet trä en väntat när jag inspekterade vattenskada vid altandörren.
Kunde självklart inte låta bli att hacka loss det mjuka.

Behöver tips nu, ska jag hacka ut mjukt trä och bara laga i med nytt virke eller
byta exempelvis den vertikala regeln som går upp till taket.

Reparera provisoriskt eller byta alla brädor/reglar som är dåliga?
:rolleyes:
 
  • IMG_20100719_212051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20100719_212039.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20100719_212000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör det riktigt med en gång och försök samtidigt fixa till läckan! Annars är det ju rätt stor risk att du får göra om samma procedur igen snart...
 
Tack för snabbt svar!

För att förtydliga lite. Det är 2 st 2tum4 som löper vertikalt. Endast den som löper upp till taket är skadad, se den tjocka röda linjen på bifogad bild. Är det OK att bort skadade biten och sätta en ny till ungefär där den tunna röda strecket går?
Det tunna strecket syns dåligt men går ca. 1 cm under bläcket tipp.

Om jag ska byta hela, så får jag riva panel ovanför skjutdörren och det medför ganska mycket jobb.
Jag vill inte fuska mot mig själv, men är det "hantverksmässigt" OK att göra en sådan reparation?
 
  • 2tum4.jpg
Redigerat:
Det där måste väl en snickare fixa på max 2-3h. Med avdrag typ 500kr i arbete. Lägg ut det och få det fixat snyggt och snabbt och sov gott :)
 
Är du riktigt skicklig så gerar du in en bit från blecket och ner - alltså kapa den befintliga i 45 grader rakt av och kapa till en ny bit som du behandlar efter alla konster och knep. Geringen kan döljas rätt bra med latexfog om den inte blir 100.

Jag personligen skulle bytt hela och dom som är skadad.
 
Bricco skrev:
Det där måste väl en snickare fixa på max 2-3h. Med avdrag typ 500kr i arbete. Lägg ut det och få det fixat snyggt och snabbt och sov gott :)
På 2-3h hinner en snickare köra dit med bilen packa ur verktygen, köpa lite ersättningsvirke, packa ihop verktygen, fakturera. Själva arbetet lär ta några timmar till.Inget ont menat mot hantverkare, ser bara inte din tidsuppskattning som realistisk.

Jag skulle utan tvekan byta ut allt ruttet med nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.