Hej.

Det luktar unket eller ruttet från springor i innertake mot vägg. (Furupanel). Även från hålsågade taköppningar för taklampor.

Tätar jag glipan mellan furupanel och pvc rör för elkablar så försvinner lukten.

Alltså kommer lukten från vinden mellan innertak och gullfiber isolering.

Jag lade märke till lukten i försommaren när det var värmebölja. Innan har jag inte märkt något.

Det är ingen stickande lukt. Utan äcklig unken rutten.

Har haft en vattenläcka för 4 år sen runt skorstenen som åtgärdades av firma. Bytte ut blöt spont och stolar.

Lyfter jag på ullen på vinden ser det inte konstigt ut. Torrt och hel gullfiber. Dock lite svart/vitmögel under glasfibern på en tvärgående bräda men den är hel och torr. Tror absolut inte det är från den gamla vattenskadan. Det luktar illa i alla takets glipor. Flera meter därifrån så det kan inte vara mögel. Ligger också en plastfilm ovanpå innerraket.

Tror inte det är dött djur som luktat i flera månader.
 
namnbyte
Nu är jag absolut nybörjare på att äga hus, men är det något jag har lärt mig under dessa 9 månader är att angrepp och lukt är två helt skilda saker. Alltså att något kan lukta mög långt efter att ett problem åtgärdats, även om det som luktar aldrig ens var påverkat.

Hade för säkerhets skull tagit en bit (eller flera prov) av isoleringen och stoppat i en lufttät påse, lagt i en annan del av huset ett tag, och sen luktat i påsen. Då vet du ganska säkert om lukten har satt sig där eller inte.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Nu är jag absolut nybörjare på att äga hus, men är det något jag har lärt mig under dessa 9 månader är att angrepp och lukt är två helt skilda saker. Alltså att något kan lukta mög långt efter att ett problem åtgärdats, även om det som luktar aldrig ens var påverkat.

Hade för säkerhets skull tagit en bit (eller flera prov) av isoleringen och stoppat i en lufttät påse, lagt i en annan del av huset ett tag, och sen luktat i påsen. Då vet du ganska säkert om lukten har satt sig där eller inte.
Ok tackar för tips. När det inte är 25 grader + så försvinner lukten. Kommer vid värme. Tvivlar starkt på att mögel luktar så och går igenom takpanel efter att jag tätat överallt. Ska ta lite kort och testa ditt förslag
 
Lite kort. Luftfuktighet ute 60. På vinden 55. Fuktighet i spont och trä ca 9%.
Luktar inget alls på vinden. Ändå luktar det ruttet från glipor och lamputtag i innertaket. Gamla vattenläckaget kan ses. Åtgärdat sen 4 årtillbaka
 
  • Fuktmätare mellan trä och betong, mörkt utrymme, verktyg för fuktanalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti träkonstruktion, synliga reglar och isolering, byggnadens undergolv eller takstomme, konstruktionsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindsutrymme med isolermaterial, träbjälkar och LED-lysrörsarmatur. Oordnat, byggavfall, ouppackade delar, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital termometer och hygrometer som visar temperatur och luftfuktighet på en dammig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett getingbo som luktade. Var inne i isolering. Bo från 2022.
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.