Hej,

Har ett suterränghus som jag håller på och målar om fasaden på, upptäckte att syllen ruttnat samt den nedersta panelbrädan under altandörren kanske 2-3m.

Under altanen är det en utbyggnad från källaren med
Leca väggar och betongtak där en gammal oljepanna stått, förstår självklart varför det blivit som det blivit men har ni några förslag på åtgärder för att undvika att fukt kommer från källarens ”betongtak” och in mot syllen?

Vet inte om det är ett fall utåt på taket men man kan ju hoppas.
 
  • Skadade och ruttna trädelar under altandörren, med synlig fuktskada och kvarvarande spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vattnet blir stående så bör det vara taklutningen som är problemet. Spola lite vatten och se vart det tar vägen?

En annan sak som jag ofta sett som yrkesmålare är att folk lägger trallen alldeles för tätt mot fasaden och vattnet blir stående mellan innersta trallbrädan och fasad, som med tiden ger rötskador, det kan inte vara så simpelt?
 
S Sajmon skrev:
Om vattnet blir stående så bör det vara taklutningen som är problemet. Spola lite vatten och se vart det tar vägen?

En annan sak som jag ofta sett som yrkesmålare är att folk lägger trallen alldeles för tätt mot fasaden och vattnet blir stående mellan innersta trallbrädan och fasad, som med tiden ger rötskador, det kan inte vara så simpelt?
Precis jag tänkte kolla det, har plastat in precis där jag bröt upp och varje gång det regnat så har det varit torrt under plasten iallafall.

Sen som du säger, trallen gick hela vägen mot fasad, sen gick även sista panelbrädan i princip hela vägen ner mot betongen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.