Mikael_L
Hej.
I brist på att fluxio fortfarande ligger nere så kollar jag av här.
(Frågan är inte riktigt 100 en konsumentfråga, men dock har ju många sådana här kablar till sitt hus och kan ändå ha nytta av svaren).

Jag vet inte riktigt vad denna kabel heter, men vet att modellen kan se ordentligt risig ut ibland utan att vara kass och oanvändbar.
Men nu har jag hittat ett exemplar som ser lite väl illa åtgånget ut, men vad tror ni som kan någon om denna sorten, klarar denna sig tio år till, typ?
(På bilden är det både en hyggligt fräsch plastkabel, och sen denna tyglindade.)
Sliten tyglindad kabel bredvid en plastkabel, fästad i vägg, med tecken på åldring och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sliten tyglindad kabel jämförd med fräsch plastkabel mot en betongvägg. Sliten tyglindad kabel bredvid en plastkabel, båda mot en ojämn bakgrund.
 
Mikael_L
Om den får fortsätta att leva tänker jag fixa till ytterhöljet lite på något vis, kanske med krympslang. Och sen sätta den mot väggen under ett kabelskydd av plåt.
Andra änden är inne i ett garage och utan tvekan tillräckligt fräsch.

Behöver den bytas är det en sträcka på ca 35 meter och antingen grävning eller klamra sig fram genom 3 olika sammanbyggda byggnader, inte angenämnt något av det.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
Ser ut att vara i nyskick, kan vara värre med skarv- och anslutningspunkt, denna kan du spänna över. Kabeln klarar sig säkert många decennier till såvida inte blyet spruckit på vägen någonstans. Jutet som börjat trilla kan du egentligen skära av så järnbandet blir yttersta lager, därefter något sparkskydd.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Den är säkert i nyskick som Slugge skriver och inga problem med den om inga andra skador finns. Ändavslutningsmuffarna kan du kanske kolla lite på, öppna locket om det är typen för övergång till annan kabel och se hur becket ser ut och att ingen fukt, ärg finns där.

Ett bra tips både vid problem eller som förebyggande kan vara att värma på med en gasolbrännare utvändigt muffen så torkar den upp och becket smälter lite och avslutningen blir också i nyskick. Kritindränkta jutegarnet brukar normalt vara borttaget när kabeln kommer inomhus eller lämnar marken, det ser ju nu långt efter montaget mer illa ut än det är dvs rent estetiskt har inget med skick eller funktion att göra.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Som dom före mig så är det inga problem med den kabeln, skulle jag "laga" den skulle jag använda kvalitetstejp i några lager och det mest för utseendets skull.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
Ser ut att vara i nyskick
*LOL* ;)
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Är detta inkommande servis? Dessa kablar håller en livstid om de får ligga still, betydligt bättre än en plastkabel, dagens HSP papperskablar har legat sedan 50-60 talet, sedan kom de nya pex kablarna som fick treeing och smäller på löpande..

Och är det inkommande servis så är det förmodligen inte din kabel, beroende på vart mätaren sitter..
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nej inte servis. Det är en kabel mellan byggnader på fastigheten ifråga. En f.d jordbruksfastighet, så därför finns det kablar i backen där för en årslön, i kopparvärde. ;)

Så jag kan göra vad jag vill med den, reparera, byta ut osv.
 
Let’ de’ ba’ va...om den funkar..
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Mikael_L
Då bestämmer jag mig nu för att först kollar jag upp ganska noga skicket på den där tvinnade metallmanteln, bara så det inte finns någon uppenbar spricka eller skada eller så.
Jag tolkar vad alla skrivit här som att tyglindningen utanpå i princip inte spelar någon roll.

Ser allt bra ut så får den leva vidare. Anslutningarna (lådorna) uppe på väggen ska sänkas ner, kablarna ska grävas om/ner, för att kunna få dit ett kabelskydd. Nu kommer de upp en dm från väggen, omöjligt att få dit ett skydd vettigt i nuläget.

Det kan nog bli bra det här.


Det var flera som kunde förtjänat "bästa svar", men GK100 gav ju en hel del extrainfo, sånt som jag också ska kolla upp.


Är det förövrigt någon som vet vad denna kabeltyp kan heta?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då bestämmer jag mig nu för att först kollar jag upp ganska noga skicket på den där tvinnade metallmanteln, bara så det inte finns någon uppenbar spricka eller skada eller så.
Jag tolkar vad alla skrivit här som att tyglindningen utanpå i princip inte spelar någon roll.

Ser allt bra ut så får den leva vidare. Anslutningarna (lådorna) uppe på väggen ska sänkas ner, kablarna ska grävas om/ner, för att kunna få dit ett kabelskydd. Nu kommer de upp en dm från väggen, omöjligt att få dit ett skydd vettigt i nuläget.

Det kan nog bli bra det här.


Det var flera som kunde förtjänat "bästa svar", men GK100 gav ju en hel del extrainfo, sånt som jag också ska kolla upp.


Är det förövrigt någon som vet vad denna kabeltyp kan heta?
GK100 GK100 skrev:
Den är säkert i nyskick som Slugge skriver och inga problem med den om inga andra skador finns. Ändavslutningsmuffarna kan du kanske kolla lite på, öppna locket om det är typen för övergång till annan kabel och se hur becket ser ut och att ingen fukt, ärg finns där.

Ett bra tips både vid problem eller som förebyggande kan vara att värma på med en gasolbrännare utvändigt muffen så torkar den upp och becket smälter lite och avslutningen blir också i nyskick. Kritindränkta jutegarnet brukar normalt vara borttaget när kabeln kommer inomhus eller lämnar marken, det ser ju nu långt efter montaget mer illa ut än det är dvs rent estetiskt har inget med skick eller funktion att göra.
Blyets skick är svårt att veta, hade nöjt mig med en meggning, bör inte vara några problem. Är det entrådig koppar ECJJ.

Det du skriver om att sänka lådorna låter som ett digert jobb om du menar de tjärfyllda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Som föregående säger så kan du isolationstesta den, men är den körbar så skulle jag låta den vara,
En kabels utsida i detta fall säger inget,
 
Jutelindningen är kombinerat skavskydd för järnbandet och extra korrosionsskydd. Om du avlägsnar jute skulle jag förstärka stålbandets korrosionsskydd med exvis kallasfalt eller någon självulkande tejp.
Blymantel av god kvalitet håller i princip evigt om den inte utsätts för vibrationer eller upprepade böjningar. Tyvärr går det inte riktigt att avgöra blymantelns skick utifrån.
Jag har fiskat upp blymantlad stålarmerad kabel från Nordsjön som lades på 20-talet, ser ut som nytt.
Se till att ha ett bra solskydd på din kabel.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då bestämmer jag mig nu för att först kollar jag upp ganska noga skicket på den där tvinnade metallmanteln, bara så det inte finns någon uppenbar spricka eller skada eller så.
Jag tolkar vad alla skrivit här som att tyglindningen utanpå i princip inte spelar någon roll.

Ser allt bra ut så får den leva vidare. Anslutningarna (lådorna) uppe på väggen ska sänkas ner, kablarna ska grävas om/ner, för att kunna få dit ett kabelskydd. Nu kommer de upp en dm från väggen, omöjligt att få dit ett skydd vettigt i nuläget.

Det kan nog bli bra det här.


Det var flera som kunde förtjänat "bästa svar", men GK100 gav ju en hel del extrainfo, sånt som jag också ska kolla upp.


Är det förövrigt någon som vet vad denna kabeltyp kan heta?
Är stälbandsarmeringen i bra skick som det ser ut på bilden är det i princip inget fel på nästa led dvs blymanteln eller oljedränkta pappersisoleringen heller. Ska mycket till för att den ska vara skadad där den ligger helt i mark. Ibland kan just övergången från mark ta lite på stålbandsdelen genom mer korrosion där men ändå i princip kabelns hela skydd dvs blymantel och inåt helt intakt.

Som Slugge korrekt skriver är det ECJJ eller om den varit grövre och fåtrådig FCJJ dvs pappersisolerad blymantlad kabel med stålbandsarmering skyddad av asfalt och omspunnen med jutegarn avsedd för läggning i jord som det hette i tex Sieverts dokument vid den tiden. Fanns senare även typer där jute var ersatt med en plastmantling utanpå stålbanden, dröjer nog inte så länge förrän du sett såna också.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Slugge skrev:
med en meggning
Bra tips. (y) Ska jag inte glömma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.