Hej - medlem sedan ett tag men brukar inte vara så aktiv i trådarna jag läser, livslångt lärande med hus. Hoppas nån kan komma med lite råd på om ett problem som uppdagades i somras:

- En takpanna vid ett takfönster hade glidit ner och exponerat takpappen.
- Vid inspektion syntes att både strö- och bärläkten ruttnat, sannolikt pga en liten glipa som uppkommit när man installerade takfönstret (2017 enl. besiktningsprotokollet).
- Tryckte till pannan igen och den har hållit sig på plats sen dess men inser att den behöver åtgärdas inför snösäsongen.
- Snustorrt i kattvinden
- Tak och läkt ska vara från 2008

Nu till frågan: Skulle ni försöka hänga er ur takfönstret och byta rutten läkt/täta hål eller ta in en takfirma?

Det senare alternativet gissar jag att behöver köpa ytterligare tjänster t ex taktvätt för att nån i ska ta åt sig uppdraget (Bor i Sthlm). Att hyra byggställning och hänga på taket känns lite väl stort att hinna med i småbarnslivet.


Plattor som åkt ner
Tak med tegelpannor, en pannor har glidit ner under takfönstret och exponerar takpappen och rutten läkt. En grön växt syns i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder på läkten
Rutten strö- och bärläkt med trasiga takplattor som delvis täcker takpappen runt ett takfönster, delvis övervuxna av mossa och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ruttet strö- och bärläkt exponerat på taket under en nedglidande takpanna vid ett takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en takpanna som har glidit ner, exponerande rutten ströläkt och bärläkt under. En del av en persons ansikte syns när de tittar på skadan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Takpanna som glidit ner och exponerar rutten strö- och bärläkt, med delar av trä och takpapp synliga under bågformade takpannor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver plocka bort ett antal pannor och skarva på med ny läkt, det gör man utifrån på taket. Är du inte bekväm med att jobba så får du anlita nån.
 
  • Gilla
Jonasdzm och 5 till
  • Laddar…
Kan du ta en bild på husets kortsida så man förstår hur mycket taket lutar?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Kan du ta en bild på husets kortsida så man förstår hur mycket taket lutar?
Det är en rejäl lutning. Gissar att det är runt 6 meter upp från marken.

Låter som jag får börja jaga takfirmor imorgon

Bild på en gulmålad enplansvilla med stor taklutning, omgiven av lummiga buskar och träd, under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G GylleneCirkeln skrev:
Det är en rejäl lutning. Gissar att det är runt 6 meter upp från marken.

Låter som jag får börja jaga takfirmor imorgon

[bild]
Lutningen är inte så farlig det kan vara mycket värre.....
Du kan nog lösa det från fönstret men det beror på hur höjdrädd du är.
 
  • Wow
GylleneCirkeln och 1 till
  • Laddar…
R
Nej nej nej man kan inte byta läkt inifrån ett förnster..
Ser ut att vara ca 33-40 graders lutning på taket ingett man går på utan ställning under sig..
Risken är när man är ar bort takpannor för att byta läkt att läkten fortsätter vara rutten längre än man ser idag..
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej nej nej man kan inte byta läkt inifrån ett förnster..
Ser ut att vara ca 33-40 graders lutning på taket ingett man går på utan ställning under sig..
Risken är när man är ar bort takpannor för att byta läkt att läkten fortsätter vara rutten längre än man ser idag..
Nej jag menade inte att han skulle stå inne i fönstret men att han kunde komma ut på taket genom fönstret 😅
Kanske det lutar för mycket för att inte ha någon ställning...
 
R
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej jag menade inte att han skulle stå inne i fönstret men att han kunde komma ut på taket genom fönstret 😅
Kanske det lutar för mycket för att inte ha någon ställning...
Fast det är lurigt att klättra ut genom ett takfönster, bättre att ta stege utifrån i sådana fall..
 
  • Gilla
GylleneCirkeln och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla inspel. Försöker hitta nån lokal firma först, i annat fall får jag hyra byggnadsställning och köra med en stege sista biten.
 
Jag bytte vårt takfönster på vårt 1 1/2 plans hus 45 gr lutning. Gjorde det genom att ha en trapp bock på insidan, men med en ställning vid takfoten som säkerhet. Gick alldeles utmärkt. Bytte även några läkter närmast runt omkring
 
  • Gilla
GylleneCirkeln
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.