Jag har tänkt att ersätta plankdörren i källaren med en riktig ytterdörr. Källargolvet är ca 12 cm lägre än marken utanför. Utanför är det betongplatta med brunn för avrinning. Tröskeln är gjuten och sticker upp ca 2 cm över den yttre plattan, men den är inte lika bred som hålet. Istället har dom låtit dörrkarmen (karm och karm, vanlig regel) gå ner hela vägen till källargolvet. Givetvis har träet blivit murket. Har dock inte sett att vatten har runnit in men det sker nog när som helst.

Jag har som plan att kapa bort allt trä som är under nivån för tröskeln och lite till, bygga en gjutform som går hela vägen ut till väggen i lättbetong, samt är någon cm högre än nuvarande tröskel. Det vill säga att jag vill gjuta en ny tröskel i fullbredd som dessutom gjuts över den gamla tröskeln.

Behöver jag armera? Jag tänkte köra rent alla anläggningsytor med stålborste först. Ska jag borra ner lite armering i den gamla tröskeln? Cementen kommer att gjutas emot lättbetongen. Kanske lite luddig beskrivning men låter det som en bra plan? Annars får jag försöka förklara bättre. Bifogar en bild på hur det ser ut idag.

DSC_0057.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Donald Duranek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.