C
Letar efter lämpliga dosor till putsade timmerväggar och kikar bl.a. på RUTAB:s spårdosa UB40 som ett intressant alternativ:
https://www.elbutik.se/product.html/spardosa

Antar att dessa dosor storleksmässigt är apparatdosor?
Någon som har någon åsikt om denna eller har alternativa förslag?
 
C cpalm skrev:
Letar efter lämpliga dosor till putsade timmerväggar och kikar bl.a. på RUTAB:s spårdosa UB40 som ett intressant alternativ:
[länk]

Antar att dessa dosor storleksmässigt är apparatdosor?
Någon som har någon åsikt om denna eller har alternativa förslag?
Körde på dessa när jag byggde garage i lättbetong. Enkla att jobba med och funkar bra. Aningen dyrare än "vanliga" dosor dock.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
tommib
De är storleksmässigt apparatdosor och de fungerar mycket bra. Glöm inte att köpa till lösa stutsar, dessa är svåra att hitta "på hyllan" i vanliga konsumentbutiker.

Den finns också i en lite djupare variant, 50 mm, om man behöver plats för en puck eller för mycket kopplingar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
OK låter lovande. Beställde ett gäng dosor och ett sortiment med stutsar. Det jag tänker är en fördel med dessa är just de lösa stutsarna, om man skall hänga på befintliga rör som sitter fast i väggen så antar jag att man kan trä på stutsarna på rören först och sedan skjuta in dosan så att stutsarna låses i sina spår(?)
 
tommib
Den manövern kan nog bli lite pysslig. Såvitt jag minns är det rätt trögt att passa in stutsarna. Man kan dock vända på dem för att passa djupare eller ytligare förlagda rör.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Den manövern kan nog bli lite pysslig. Såvitt jag minns är det rätt trögt att passa in stutsarna.
OK, jag får återkomma med rapport! 😄
tommib tommib skrev:
Man kan dock vända på dem för att passa djupare eller ytligare förlagda rör.
Smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.